I Kina gillar man lyx – och för lyxiga varumärken är Kina en mycket viktig marknad. Men den svaga ekonomin får köparna att stänga igen plånboken, så lyxmärkena lockar med höga rabatter.
Desperata lyxmärken ger 50 procent rabatt – i Kina
Mest läst i kategorin
Det var under pandemin som allt fler lyxvarumärken började sälja direkt på nätet i Kina. Under de första åren var alla vinnare, och suget efter lyx tycktes aldrig ta slut. Det rapporterar Financial Times.
Lyx i Kina för svindlande summor
Enligt China Daily steg marknaden för lyxkonsumtion i Kina med 12 procent förra året. Totalt hade den ett värde på över 400 miljarder yuan (55 miljarder dollar).
Det fanns till och med spekulationer att den nästa år skulle passera biljon-gränsen. En sådan siffra skulle motsvara all lyxshopping som skedde 2016 i Frankrike, Italien, Japan, Storbritannien och USA tillsammans.
Men som vi tidigare har skrivit har den kinesiska ekonomin inte gått bra under året. Det har fått en köpsugen medel- och överklass att hålla igen på konsumtionen.
Senaste nytt
Halverad försäljning
Det är välkända varumärken som tar stryk. Versace och Burberry har till exempel tappat 50 procent av sin försäljning jämfört med förra året.
I ett försök att rädda försäljningen erbjöd Marc Jacobs rabatter på över 50 procent. Medan Bottega Veneta lovade väskköpare räntefria lån på 24 månader.
En del tidlösa varumärken har klarat sig bättre. Louis Vuitton, Hermés och Chanel till exempel. De har haft ett hårdare grepp om sin distribution och inte behövt utlova rabatter.
Fortsatt trög ekonomi i Kina
Att erbjuda rabatt som ett lyxvarumärke går på tvärs mot all prisstrategi. Men under pandemin välkomnade flera av dem samarbeten med e-handelsplattformar. Det är dessa som nu är redo att pröva vad som helst för att bli av med varulagret.
Så länge Kinas ekonomi är så svag är det dock inte mycket som hjälper. De flesta konsumenter håller ner utgifterna till dess de ser indikationer på bättre tider.
Läs också:
Sportsommar skapar öl-boom. Dagens PS
Ny matskandal skakar Kina. Dagens PS.
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.