Kan elbilar lyfta stadstrafiken till nya höjder? En svensk ingenjör tror att lösningen finns i tekniken bakom världens snabbaste tåg.
Glöm flygande bilar – här är svenska drömmen för framtidens trafik
Mest läst i kategorin
Det blev aldrig några flygande bilar för Googles medgrundare Larry Page och hans projekt Kittyhawk.
Nu vill den svenska uppfinnaren Ronny Särka förverkliga drömmen – med hjälp av tekniken från snabbtågen TGV och Shinkansen, skriver Carup.
“Det skulle lösa många problem i städerna”, säger Särka, ingenjör och visionär.
Batteridrivna elbilar på höjden
På 1960-talet trodde man att bilar redan skulle sväva ovanför marken vid det här laget.
Idén, som Särka har arbetat på länge, bygger på att skapa en urban transportlösning med monorail – enkelspår som redan används av världens snabbaste tåg.
Spåren ska byggas ovanför marken, och fordonen ska vara batteridrivna.
“Man gränsar ett fordon som sedan tar dig upp till två nivåer, där reser du genom staden och kan lugnt luta dig tillbaka och titta på din mobiltelefon, om det är vad du vill göra”, säger han.
“Tekniken finns redan”
Särkas system innebär att elbilarna blir tillgängliga för alla, utan behov av att äga dem.
“Nej, det kan vara allmänna medel. Man hoppar bara på första bästa och sedan kan du ta ett stickspår vid någon station och där väntar tills nästa kommer”, säger han.
Tekniken finns redan idag, enligt Särka, och bygger på hans erfarenheter från rörteknik.
“I rörbranschen löser vi förflyttningar av vätskor genom att låta dem färdas genom nivåer”, säger han.
Söker stöd i EU
Förutom att förbättra logistiken och miljön tror Särka att systemet också kan skapa nya arbetstillfällen.
“Se på bilindustrin, den går åt pipan nu, kineserna bygger billigare och säljer billigare. Men det är vi som historiskt har stått för utvecklingen. Nu behöver vi ta ett nytt steg, säger han.
Särka har bildat ett företag, Nyva AB, för att driva projektet vidare och söka stöd från frågan i Sverige och EU.
Flygande elbilar utdraget projekt
Utvecklingen av flygande bilar är dock inte utan hinder.
Todd Petersen, konsult på Lacuna Technologies i Kalifornien, påpekar att branschen möter många tuffa krav.
Tillverkarna måste uppfylla hårda regler för att certifieras av luftfartsmyndigheter.
Dessutom handlar det om utdragna processorer som kan kosta upp till 1 miljard dollar bara för att få en godkänd prototyp.
Trots utmaningarna är Särka övertygad om att hans system kan bli verklighet och förändra sättet vi ser på stadstrafik.
“Det blir inga korsningar och inga omkörningar, det är ett säkert och bra system. Jag har tänkt på det här länge nu och tycker att det är dags att börja göra verklighet av den”, avslutar han.
Läs även: Vanligaste problemet på elbilar är inte räckvidd. Dagens PS
Läs även: Flygande bilar – drömprojektet som aldrig lyfte. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.