Efter att Tiktok bannlysts i USA har miljontals amerikaner sökt sig till den kinesiska appen Rednote, även kallad “Den lilla röda boken”. Men experter varnar för att den nya appen kan komma att gå samma öde till mötes.
Från Tiktok till censur till Tiktok igen
Mest läst i kategorin
Tiktok, den omåttligt populära videoappen, försvann från amerikanska skärmar i 12 timmar. Detta ledde till en massflykt till den kinesiska konkurrenten Rednote, som med sina 300 miljoner aktiva användare i månaden länge varit en gigant på den kinesiska marknaden.
Liknande app som Tiktok
Rednote, eller Xiaohongshu som den heter i Kina, erbjuder liknande funktioner som Tiktok med korta videoklipp och ett socialt nätverk. Rednote lutar dock mer åt det sociala än ren underhållning.
Tiktok är som tv, man konsumerar innehåll passivt. Rednote däremot kombinerar underhållning med social interaktion på ett mer integrerat sätt.
Aftonbladet skriver att appen har kallats “Kinas svar på Instagram”, men att den skiljer sig genom att erbjuda ett flöde som visar både videor, foton och längre texter. Användare kan även delta i diskussioner, dela sina inlägg och köpa produkter, enligt Reuters.
Senaste nytt
Språkbarriär och censur
En utmaning för de nya användarna är att appen har en stark kinesisk prägel. Det mesta är på kinesiska i appen, även om det finns en inställning att byta språket till engelska. Appen har inte hunnit med att lägga till alla språk och byta till engelska överallt.
Aftonbladet lyfter fram att appen är hårt censurerad och nästan uteslutande används av kinesisktalande. Enligt källor är detta, för många, det första mötet med kinesisk censur.
Även CBS News rapporterar om appens censur. De fann att sökningar på “Xi Jinping” eller “Free Hong Kong” inte gav några resultat. Sökningar på “Taiwan” visade mest memes som välkomnade amerikaner till plattformen, men som samtidigt poängterade att Taiwan är en del av Kina.
Rednote värre än Tiktok
Datasäkerhetsexperten Benjamin Särkkä varnar för potentiella datasäkerhetsrisker med appen, rapporterar Svenska Yle.
Även cybersecurityexperten Adrianus Warmenhoven uttrycker oro till CBS News.
“Rednote var aldrig tänkt för marknaden utanför Kina. All datadelning och alla servrar till vilka data delas finns i Kina”, säger han.
Riskerar samma öde som Tiktok
Frågan är nu om Rednote kommer att lyckas fylla tomrummet efter Tiktok, eller om appen går samma öde till mötes. Enligt CBS News menar en amerikansk tjänsteman att även Rednote kan komma att förbjudas i USA på grund av sitt kinesiska ursprung.
Johannes Gustavsson säger till SvD att han skulle se det som ett misslyckande om amerikanska politiker är så oroliga för kinesiskt ägande att en ny app, trots en annorlunda ägarstruktur, ändå väcker samma farhågor.
Chansen liten i Sverige
Hur stor chans har då Rednote att slå igenom i Sverige? Den existerar inte. Vi kommer aldrig få Tiktok bortplockad från våra telefoner.
FAKTA:
- Märke: Rednote (Xiaohongshu)
- Grundare: Mao Wenchao
- Lansering: 2013
- Ägare: Xingyin Information Technology
- Användare: 300 miljoner
- Censur: Ja
- Övrigt: Kallas “Kinas svar på Instagram”
Hjältedåd av svenskt företag i global cyberattack
Svenska cybersäkerhetsföretaget Sekoia.io gick i spetsen för internationell insats mot kinesiska hackare vid global cyberattack. Ett internationellt
Läs också:
Därför rasar värdet på fossildrivna bilar i närtid. News 55
Ingenjörernas tuffa krav: “Kunnande och nytänkande”. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.