Dagens PS

Från boom till kamp: Tolv miljoner kineser levererar mat

Hårda villkor för kinesiska matleverantörer
Stress, hård press och sänkta löner. Situationen är tuff för den tolv miljoner stora armada av matleveransförare Kina har. (Foto: Ng Han Guan/AP)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 18 okt. 2024Publicerad: 19 okt. 2024

En likartad marknad som i Sverige – men lite annat format. Marknaden för matleveranser till hemmen sysselsätter tolv miljoner förare i Kina.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I Sverige finns numera en stor armada av bud som levererar mat till människor som inte orkar hämta den själva.

Så ock i Kina – men där är det lite andra dimensioner på marknaden. Cirka tolv miljoner förare finns i Kinas stora nätverk för matleveranser.

Det är en sektor som fick sin initiala draghjälp av appen Ele.me 2009, i dag ägd av Alibaba.

När sedan covidåren kom, spelade armén av leveransförare en avgörande roll för att hålla samhällena fungerande.

Växte 230 procent

Marknaden nådde 214 miljarder dollar 2023, enligt CNN som påpekar att det innebär att den vuxit med 230 procent bara från 2020 , enligt uppskattningar av Media Research, ett Kina-baserat företag som följer konsumenttrender.

Det kommer inte att stanna där, även om utvecklingen kommer att plana ut en aning.
2030 beräknas branschen omsätta 230 miljarder dollar.

Förra året ökade vinsterna hos två av branschens största – Meituan och Ele.me – rejält.

Meituans ökade sina intäkter med 26 procent under fjolåret i jämförelse med 2022, Ele.mes ökning var 19 procent.  

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

”Enorm press”

Förarna arbetar under en ”enorm press att hålla snäva deadlines”, skriver CNN och konstaterar att det innebär leveranser med risker för förarnas liv och säkerhet.

Samtidigt pressas deras löner, inte minst utifrån ett överskott av arbetskraft. Den svaga ekonomin i Kina gör att det finns färre jobb och därmed fler arbetslösa.

Kinas ungdomsarbetslöshet steg till 18,8 procent i augusti.

”Om du har ett enormt utbud av arbetare kommer deras förhandlingsstyrka att minska. Samtidigt finns det bara en begränsad mängd leveransorder att dela mellan dem”, konstaterar Gary Ng, ekonom på franska investeringsbanken Natixis.

Fick bjuda över varandra

När leveransapparna började etablera sig var läget totala motsatsen. Då bjöd appföretagen över varandra för att kunna locka förare de behövde för sin expansion.

Nu har lönerna sjunkit, pressen och stressen ökat och med det villkoren över lag blivit sämre, menar China Labour Bulletin, en Hongkong-baserad civil organisation av forskare.

”Förhållandena har förändrats, med plattformsföretag som monopoliserar marknaden och algoritmutveckling som kontrollerar arbetsprocessen”, konstaterar man där.

ANNONS

Pressar ytterligare

Dessutom pressas marknaden nu av den svagare kinesiska ekonomin. Den innebär att människor beställer billigare måltider. Det minskar arbetarnas inkomster eftersom de flesta arbetar på provision, vilket tvingar dem att arbeta längre timmar för att behålla sina inkomster, säger Jenny Chan, docent i sociologi i Hongkong.

Läs mer:

Stålbad för kinesiska finanssektorn – nu flyr anställda. Dagens PS

Svag efterfrågan i Kina tynger Absolut-ägaren Pernod Ricard. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS