En hypermodern tunnel som förbinder New York och London – det kan låta som en science fiction-idé. Men projektet har nu tagit ett stort kliv närmare verkligheten.
Förbifart Atlanten: Tunnel för 15 000 000 000 000 dollar
Mest läst i kategorin
Planen? En transatlantisk tunnel som inte bara ska revolutionera resandet utan även bli ett tekniskt underverk. Öresundsbron framstår plötsligt som en stock över en å när det här projektet tar form.
Idén har fascinerat ingenjörer och futurister i årtionden, men med en prislapp på 15 biljoner dollar har skeptiker alltid ifrågasatt dess genomförbarhet.
Missa inte: Så hamnar Europas elkris på din elräkning
Nu hävdar dock ett konsortium av globala investerare att finansieringen kan vara inom räckhåll. Vad krävs för att göra denna dröm till verklighet?
Korsa Atlanten under timmen
Den föreslagna tunneln skulle sträcka sig under Atlanten och möjliggöra hyperloop-teknik – ett transportsystem som teoretiskt kan nå hastigheter upp till 5 000 kilometer i timmen. Det skulle i så fall göra det möjligt att resa mellan London och New York på en timme med tåg, rapporterar brittiska Metro.
Förespråkarna lyfter fram att en tunnel av denna skala inte bara skulle koppla samman två av världens viktigaste finansiella nav utan även minska koldioxidutsläpp från flygresor.
Men kritiker pekar på finansiella och tekniska utmaningar samt miljörisker som hinder för projektets framfart.
Läs även: Världens dyraste järnväg: 2,6 miljarder per kilometer. Dagens PS
Svenska infrastrukturprojekt och deras prislappar
För att sätta den fantastiska tunneln i perspektiv listar vi några stora infrastrukturprojekt och deras tillhörande prislappar för att sätta dessa 15 biljoner dollar i ett sammanhang.
Nya slussen – Cirka 2 miljarder dollar (0,00013 procent av tunneln)
Förbifart Stockholm – Cirka 4 miljarder dollar (0,0003 procent av tunneln)
Öresundsbron – Cirka 6,5 miljarder dollar, justerat för inflation (0,0005 procent av tunneln)
Senaste nytt
Verklig tunnel eller bara fantasi?
Den tekniska designen skulle innebära enorma kostnader och kräva material som tål Atlanten’s extrema tryck och frätande miljö. Utmaningarna sträcker sig långt bortom byggandet.
Frågor om säkerhet, underhåll och hur teknologin ska kunna skalas upp för massanvändning kvarstår.
15 biljoner dollar motsvarar ungefär en sjättedel av hela världens BNP. Det är förstås larvigt stora belopp – men utsmetat över 30 år kan det vara teoretiskt görbart för världens största ekonomier.
Samtidigt skulle samma pengar räcka till att bygga Förbifart Stockholm omkring 3500 gånger eller Öresundsbron omkring 2500 gånger. Det låter som en väldigt dyr tågtunnel.
Trots detta menar många att teknologiska framsteg och ökade krav på hållbara transporter kan bana väg för projektet. Enligt vissa beräkningar skulle tunneln kunna vara operativ inom 30 år om bygget påbörjas snart.
Få projekt har fångat fantasin på samma sätt som idén om en transatlantisk tunnel. Om det blir verklighet kan det komma att bli en av vår tids största tekniska prestationer – eller ett monument över mänsklighetens gränslösa ambitioner.
Läs mer: Kina miljardsatsar på europeisk batterifabrik. Realtid
Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.