Ett nytt förslag vill tvinga jetset-eliten att betala mer för sina flygvanor. Något som kan bli en game-changer för både miljön och ekonomin.
Flygskatt för frekventa resenärer kan dra in miljarder
Mest läst i kategorin
Har du flugit flera gånger i år? Då är det dig det nya förslaget riktar sig mot.
Förslaget, som kommer från bland annat NEF och organisationen Stay Grounded, skulle kunna generera 64 miljarder euro om året – samtidigt som det skulle kunna minska flygets koldioxidutsläpp med hela 21 procent, enligt en rapport från NEF.
Mot de flitigaste flygarna
Rapporten föreslår att den nya flygskatten, en så kallad “jet-set-avgift”, ska riktas mot de som reser mest.
Den första tur-och-retur-resan inom ett år skulle vara skattefri, men därefter skulle kostnaden stiga med 100 euro för varje ny resa. Det innebär att bara de som flyger ofta behöver betala rejält, medan de flesta andra kan fortsätta flyga ungefär som vanligt.
“Vi älskar att flyga, men vår frihet att göra det hotar klimatet”, säger Finlay Asher, en av rapportens medförfattare och flygindustriexpert, till The Guardian.
Genom att öka kostnaden för de som flyger mest, skulle vi minska både antalet flygningar och kunna investera pengarna i mer hållbara transportalternativ som tåg och bussar. Det är åtminstone förhoppningen.
Senaste nytt
Skatt för de rika?
Rapporten visar också att blotta 5 procent av Europas befolkning står för mer än hälften av alla flygresor och därmed en stor del av utsläppen. För de allra rikaste är flygresor en vardaglig lyx, och tanken är att det är denna grupp som i första hand ska få betala den nya skatten.
Marlene Engelhorn, en miljonär från Österrike som är engagerad i klimatfrågor, stödjer idén och menar att det är hög tid för eliten att ta ansvar.
“Min klass har orsakat onödig förstörelse genom vårt jet-set-liv. Vi måste börja bidra till kostnaderna för att rädda planeten”, säger hon.
Kan förändra resvanor
Det är förvisso inte bara en fråga om pengar. Genom att lägga till en flygskatt för varje extra flygning hoppas man att resenärer ska tänka till innan de hoppar på nästa flyg. Enligt rapportens beräkningar skulle skatten kunna minska antalet flygpassagerare med 26 procent redan 2028.
Men det finns utmaningar.
För att införa en sådan skatt i hela EU krävs enighet bland medlemsländerna, något som kan vara riktigt knepigt att få till.
Rapporten föreslår dock att enskilda länder eller mindre grupper av länder kan ta ledningen och införa skatten på egen hand.
Läs också:
Ska flygskatten få flyga vidare? Dagens PS
Höjd skatt för de rikaste – men på rätt sätt. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.