Det lär bli dyrare att flyga inrikes under 2025. Det uppger Norwegians vd Geir Karlsen som pekar på att det blir resenärerna som får öppna plånboken när flygbolagen SAS och BRA slås ihop.
"Flygpriserna går upp när SAS och BRA slås ihop"
Mest läst i kategorin
Avtalet som börja gälla från årsskiftet är att BRA blir underleverantör till SAS.
Dyrare flygpriser inrikes
Det blir därmed dyrare flygbiljetter på inrikesflygen från januari, tror Norwegian-vd:n Geir Karlsen.
”Att BRA nu ska börja flyga för SAS är ju negativt för passagerarna. Det
betyder att flygutbudet, när ett flygbolag är borta, blir sämre från januari.
Priserna kommer att gå upp”, säger han till Di.
Senaste nytt
Ett nytt “monopol”
SAS-konkurrenten kallar det hela ett nytt “monopol” vilket kommer leda till att Sverige halkar efter sedan det nya samarbetet ger landet sämre betyg som “tillgänglighetsnation”.
Norwegian flyger ett fåtal inrikeslinjer i Sverige där de flesta istället är mellan Sverige och andra länder.
Vinnare och förlorare
Arlanda kommer tappa ännu mer och bli en ”solklar förlorare medan danska Kastrup kommer plocka viktiga poäng och bli en “solklar vinnare”, menar Karlsen.
Att det går trögt för Arlanda bekräftas även i den senaste WSP-rapporten på uppdrag av Transportföretagen som visar att flygplatsens svaga utveckling redan kostar uppemot 300 miljarder kronor i produktionsbortfall under de senaste 20 åren.
Om kurvan inte vänder upp för flygtrafiken kan förlusten fram till år 2050 bli smått ofattbara 1 700 miljarder kronor.
Sämst i klassen
Arlanda går sämst av alla nordiska flygplatser och rankas i bottenskiktet av Europas 50 största flygplatser i förmåga att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.
Allt är dock inte negativt, för den som ska ut på långresor under 2025 ser det ut som att flygbiljetterna kommer fortsätta att bli ännu billigare.
Prisjämförelsesidan Travelmarket.se har jämfört flygpriser under hösten med samma period för två år sedan.
Billigare att flyga långt
Genomsnittspriset för långdistansflygbiljetter sjönk med 28 procent på två år, och störst var skillnaden i Göteborg följt av Stockholm och Köpenhamn, enligt Dagens Infrastruktur.
“Det beror på att flygbolagen har lagt till mycket kapacitet under det senaste året. Nu är konkurrensen tillbaka för fullt, och detta, tillsammans med det stora utbudet, pressar priserna nedåt, säger Ole Stouby från Travelmarket.se.
“Jag bedömer därför att vi under 2025 kommer att se fortsatt prisfall på långdistansrutterna, och på samma gång försvinner flygskatterna, vilket också kommer bidra till lägre priser.”
Läs även:
Billigare flygresor – här fyndar du i höst. Dagens PS
Resor till London – dyrare med turistskatt. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.