Förra veckan skakades världen av ännu en flygkrasch. Jeju Air Flight 2216 kraschlandade på en flygplats i Sydkorea och gled ut i en vall där planet fattade eld, verkade det omöjligt att någon kunde ha överlevt.
Flygkrasch: Så överlever vissa mot alla odds
Mest läst i kategorin
Men två personer gjorde det – mot alla odds.
Denna mirakulösa flykt från döden väcker en naturliga fråga som ofta väcks i samband med en flygplanskrasch: Vad avgör om en person överlever en katastrof som dödar nästan alla andra? Svaret är komplext och involverar flera faktorer.
Läs även: Sydkorea skakas av flygkatastrof – minst 120 omkomna. Dagens PS
Var du sitter kan spela roll vid flygkrasch
Din plats i flygplanet kan vara avgörande. Vid en annan krasch i Kazakstan nyligen, där 38 personer omkom, överlevde 29 passagerare som alla satt i planet bakre sektion. Men det är inte alltid baksätena som är säkrast, rapporterar Wallstreet Journal i en artikel.
Hur planet slår i marken och hur snabbt brand eller rök sprider sig spelar även en stor roll.
Läs mer: Farliga fyndet i flygplanets motor – flög 294 timmar innan det hittades. Dagens PS
Barbara Dunn, ordförande för International Society of Air Safety Investigators, förklarar:
”Att ha sitt säkerhetsbälte åtdraget och kunna anta en brace-position kan begränsa kroppens rörelser vid en kollision, vilket ökar chanserna att överleva.”
Nyckelfaktorer för överlevnad
För att förstå hur någon kan överleva en sådan händelse tittar utredare på fem centrala faktorer. Dessa är:
Flygplanets strukturella integritet
Effektiviteten hos säkerhetsbälten
De G-krafter passagerare och besättning utsätts för
Miljön inne i kabinen
Efterkraschfaktorer som brand eller rök
G-kraftens betydelse
G-krafter, eller gravitationskrafter, är en annan avgörande faktor vid en flygkrasch. En människa tål normalt upp till 4 eller 5 G innan medvetandet förloras, men människor har klarat högre krafter under korta stunder. Moderna flygplan är dessutom designade med ”deformationszoner”, likt bilar, som absorberar en del av kraschenergin.
Enligt experter på University of North Dakota klarar passagerare rimligen att undvika allvarliga skador om G-krafterna inte överstiger 9 G.
Vad utredningar visar
En studie från amerikanska National Transportation Safety Board (NTSB) av 35 allvarliga flygkrascher mellan 1983 och 2017 visade att fler än hälften av de totalt 3 823 passagerarna överlevde med små eller inga skador. Dödsfall orsakades främst av stötskador, men en betydande andel dog av brand eller rök.
Dessa siffror bekräftar att vissa krascher som anses ”överlevnadsbara” ändå kan kräva många liv. Samtidigt finns det exempel på individer som har överlevt krascher som klassats som ”icke-överlevnadsbara” – ofta tack vare en osannolik kombination av omständigheter.
Läs även: Ett nytt hav växer fram i Afrika: “På bara några dagar”. Realtid
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.