Dagens PS

Falska data – så fortsätter ryska oljetrafiken

Falska fartygsdata ska rädda rysk oljetrafik
En rysk oljetanker i hamn. Nu försöker man manipulera oljetrafiken till ryska hamnar via falska fartygsdata och osanna positioner till havs. (Foto: Fareed Khan/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 24 okt. 2024Publicerad: 24 okt. 2024

Tankfartygen fortsätter trafikera ryska oljehamnar i Finska viken. Genom falska uppgifter och positionsdata manipulerar de sjöbevakningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vid Finska viken finns de ryska oljehamnarna Ust-Luga och Primosk. Tankfartyg på väg dit, eller därifrån, har nu hittat vägar för att kunna fortsätta trafiken trots restriktioner.

Gränsbevakningen i Finland varnar för att fartyg i Fiska viken allt fotare anger avvikande eller direkt falska uppgifter om var de befinner sig, skriver Yle.

Störningarna förekommer framför allt i trafiken till Ryssland, säger Mikko Hirvi, biträdande kommendör för sjöbevakningen i Finska viken.

”Det är fråga om flera fartyg som uppvisar AIS-avvikelser”, berättar han.

Kan manipuleras

AIS är ”Automatic Identification System”, ett system för att ange fartygs exakta position med korta intervall.

Men AIS kan stängas av eller manipuleras för att ge en falsk position.

Enligt Mikko Hirvi handlar det om att fartyg manipulerar sina AIS-uppgifter för att få bort noteringar om att de besöker Ryssland.

Det är framför allt tankfartyg som sänder avvikande uppgifter, enligt sjöbevakningen.

ANNONS

Bland mycket annat är de falska positionerna en fara för trafiken till sjöss, påpekar sjöbevakningen.

”AIS-systemet informerar andra fartyg om vilket fartyg som finns här. Det leder förstås till en situation där andra sjöfarare inte på normalt sätt ser fartyget, utan tvingas ta till andra metoder, radar eller andra sätt, att följa fartyg som inte skickar AIS-data’”, konstaterar Hirvi.

ANNONS

Senaste nytt

Risk för kollisioner

Enligt honom innebär det en risk för kollisioner till havs.

”Den risken finns och det är uttryckligen för att undvika kollisioner som man har utvecklat AIS-systemet”.

AIS-systemet användas inte av vanliga båtar utan är till för större fartyg i professionell trafik.

De fartyg det nu gäller finns på internationellt vatten och rör sig mellan Finlands och Estlands territorialvatten.

Finlands och Estlands ekonomiska zoner möts i Finska viken, där fartyg på väg till ryska hamnar rör sig.

Läs mer:

ANNONS

Grekisk oljetanker nu del av ryska skuggflottan. Dagens PS

Europa slår tillbaka mot ryska skuggflottan. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS