Enligt SVT-beräkningar överträffar trafikutsläppen regeringens prognos och Sverige riskerar nu att missa EU:s klimatmål och på sikt få betala skyhöga böter.
EU:s klimatmål i fara i Sverige: "Inget som är bra"
Mest läst i kategorin
“Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det”, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) till SVT.
Den svenska regeringen hade två scenarier att luta sig mot men valde det som såg bäst ut politiskt, men problemet är att verkligheten ser annorlunda ut och trots en höjd reduktionsplikt nästa år lutar det åt att Sverige skjuter över målet när det gäller EU:s uppsatta klimatribba.
Fossila utsläppen i Sverige ökar
SVT har kikat på SCB-statistik över utsläppen från fossila drivmedel och dessa har enligt de preliminära siffrorna ökat med hela 23 procent under året tio första månader, jämfört med januari-oktober i fjol.
Utsläppen från fordonstrafiken i Sverige har ökat med drygt 3 miljoner ton under perioden och på helåret väntas en ökning av utsläppen med 3,6 miljoner ton, vilket uppges vara 0,4 miljoner ton mer än vad regeringen förutspått.
Svenska klimatmålen inte realistiska
Därmed ser regeringens kalkyl för klimatmålen ut att spricka och i förlängningen även EU:s klimatmål, vilket kan resultera i miljardböter för Sverige, uppger SVT och konstaterar att regeringens “gyllene lösning” på problematiken – med höjd reduktionsplikt i kombination med skattesänkningar – dömdes ut redan från början av över tio tunga remissinstanser.
“Vi har räknat och ser att den nivån är för låg för att vi ska kunna nå klimatmålen till 2030”, säger Jessica Alenius, vd på branschorganisationen Drivkraft Sverige, i artikeln.
Det förkastar klimatministern
Trots att ekvationen för att nå klimatmålen inte går ihop, enligt beräkningarna, avvisar klimatministern helt tanken på att höja inblandningen i bränsle mer.
Det är ingen lösning, den är “mycket mer komplex”, menar Romina Pourmokhtari.
De svenska ESR-utsläppen 2021-2030 får inte överstiga 270 miljoner ton koldioxid. ESR omfattar utsläppen för vägtransporter i Sverige, utsläpp från jordbruket och avfallshanteringen, småskalig industri och arbetsmaskiner samt uppvärmning av bostäder, enligt Naturvårdsverket.
Läs även: De släpper ut mest i Sverige Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.