Grönt är skönt, sägs det. Nu har europeiska flygbolag fått luft under vingarna i jakten på grönare flyg medan USA – ja, de går på tomgång.
Europas flygbolag – bäst på grönt
Mest läst i kategorin
Det är ingen hemlighet att flygindustrin är en riktig klimatbov – något som resulterat i en drös gröna löften om renare flygbränsle.
Nu kan en analys från Bloomberg visa att Europas flygbolag – mycket tack vare hårdare lagkrav – använder betydligt mer hållbart flygbränsle (SAF) än sina amerikanska motsvarigheter.
USA väljer annan väg
De europeiska flygbolagens grönare flyg kan vi till stor del tacka EU för.
De har nämligen som krav att europeiska bolag från och med nästa år måste använda minst 2 procent hållbart flygbränsle.
I USA är det däremot frivilliga överenskommelser och statliga incitament som styr, vilket resulterat i en betydligt lägre användning av SAF.
Marina Efthymiou, professor i flygledning, menar att USA:s mer avspända approach inte riktigt håller måttet.
“Morötter i all ära, men ibland behövs det en käpp för att sätta fart”, säger hon och syftar på hur EU:s krav fått europeiska bolag att faktiskt använda SAF.
DHL leder bränsleligan
Det är förvisso inte bara flygbolagen som kämpar på.
Fraktjätten DHL har också visat musklerna och toppar ligan med över 3 procent SAF i tanken förra året. Det är mer än alla amerikanska flygbolag tillsammans.
DHL:s framgångar är särskilt anmärkningsvärda med tanke på den rådande bränslebristen och de skyhöga kostnaderna för SAF, som är ungefär tre gånger dyrare än vanligt jetbränsle.
Men alla i fraktbranschen har inte varit lika pigga på en grön omställning.
FedEx, en av DHL:s största konkurrenter, köpte inte en droppe SAF förra året. Detta trots att de lovat att 30 procent av deras bränsle ska vara hållbart år 2030. Ett löfte som nu ser allt svårare ut att hålla.
Amerikanska flygbolag i uppförsbacke
För USA:s passagerarflygbolag ser det inte mycket bättre ut.
United Airlines, som varit en av de mest högljudda förespråkarna för grönare flyg, lyckades bara få in 0,17 procent SAF i sina tankar förra året. Det är inte ens en bråkdel av vad Air France klarade av med sina 1,1 procent.
Och trots att produktionen av SAF i USA har börjat öka, är vägen till att nå de ambitiösa målen lång och kantad av utmaningar.
John Heimlich, chefsekonom på branschorganisationen Airlines for America, påpekar att även om SAF-produktionen fördubblats under första halvan av året, är det framförallt kostnaden som får flygbolagen att tassa på bromsen.
“Om vi tvingas köpa mer SAF, blir flygandet dyrare och mindre tillgängligt för alla”, säger han.
Läs också:
Äntligen – ett positivt besked om miljön. Dagens PS
Flygen lyfter – Kina mot historiskt rekord. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.