En skuggflotta med fartyg som tankar rysk olja till havs har vuxit fram. Några av dessa har tankat olja strax utanför svensk territorialgräns, ett par mil öster om Stockholm och Gotland.
Miljöbomb – tankar rysk olja nära Sverige
Mest läst i kategorin
Det här handlar inte bara om en metod för att runda sanktionerna mot rysk olja. Det är också en miljöbomb som i värsta fall kan leda till en katastrof.
Tankar olja nära Stockholm
Det handlar om äldre tankfartyg och tankningar ute till havs.
Några av dessa tankar olja strax utanför den svenska territorialgränsen, bara några mil öster om Stockholm och Gotland, avslöjar GP.
I värsta fall kan ett haveri leda till en omfattande miljökatastrof.
Att låta fartyg flaggade i länder som står utanför sanktionerna mot Ryssland har blivit en omfattande väg att runda sanktionerna.
Enligt branschexperter är 400-600 fartyg involverade i handeln, vilket enligt Allianz Global Corporate & Speciality, AGCS, innebär en femtedel av den globala råoljeflottan.
Olja i sig en risk
Ofta handlar det om fartyg i dåligt skick och med eftersatt underhåll.
”Det är högre sannolikhet att tankers i skuggflottan består av äldre fartyg som opererar under bekvämlighetsflagg med lägre underhållsstandard”, säger Justus Heinrich, global produktchef för marina skrov hos AGCS.
”Det är oroande utveckling som hotar världsflottan och miljön. En större incident kan orsaka förlust av liv, såväl som oförsäkrade skador och föroreningar”.
Svenska myndigheter är medvetna om faran, och att den har ökat.
”Risken bedöms vara förhöjd. Det ökade antalet fartyg och volymen olja är i sig den största riskfaktorn. En olycka kan få mycket stor miljöpåverkan på den marina miljön och kustlandskapen”, säger Henrik Lundh, tillförordnad operativ chef på Kustbevakningen, till GP.
Tre nya platser
Myndigheterna har spårat tre helt nya platser för bunkring av olja i Östersjön, som uppstått efter krigsutbrottet i Ukraina.
En av dem ligger på internationellt vatten nära gotländska Slite, en annan i skärningspunkten mellan Sveriges territorialgräns och den ekonomiska zonen öster om Stockholm och en tredje nordost om Gotska Sandön.
GP:s granskning visar att minst 44 bunkringar genomförts här under april och maj i år.
”Särskilt känsligt”
Med tanke på de aktuella fartygens sämre skick och risken för ett haveri konstaterar Henrik Lundh hos Kustbevakningen att en olycka skulle vara allvarlig.
”Ett omfattande utsläpp påverkar stora delar av samhället såsom turism, näringsliv, fiske med mera. Östersjön är ett särskilt känsligt innanhav och ett större oljeutsläpp skulle ge mycket stora konsekvenser på havsmiljön i ett redan hårt prövat hav”, slår han fast.
Läs även:
Putins krigskassa växer trots sanktioner
EU-länderna som köper rysk olja – för miljarder
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.