Dagens PS

Efter stormen Hans: Nu haglar skadeärendena in

Stormen Hans
Stormen Hans har på kort tid ställt till med mycket oreda. Nu börjar skadeärendena välla in. (Foto: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 16 aug. 2023Publicerad: 16 aug. 2023

Han har varit skoningslös och raserat både broar och vägar. Nu börjar skadeärendena efter stormen Hans att välla in till försäkringsbolagen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Stormen Hans har tveklöst gjort skäl för sitt namn.

De senaste veckorna har varit skoningslösa sedan ovädret översvämmat hundratals bostäder, dränkt festivalsommaren och påverkat sjöfarten, vilket Dagens PS tidigare i veckan kunnat rapportera.

En siffra som växer

När stormen nu dragit vidare, och bland annat raserat en bro i Norge, börjar bilden av förödelsen klarna, och skadeärendena rulla in till försäkringsbolag som Folksam, Länsförsäkringar, IF och Trygg Hansa.

Så här långt har närmare 4 500 ärenden knutna till Hans rapporterats in. Sannolikheten är dock stor att den siffran växer, erfar Susanne Fagerberg, naturskadesamordnare på Länsförsäkringar.

“Erfarenhetsmässigt vet vi att skadeanmälningar droppar in en period efter det akuta skedet också”, säger hon till Sveriges Radio.

Relaterade artiklar:

Nu sänker Hans elpriset – i hela landet

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Digitalisering & AI

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

22 dec. 2024
Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

Den digitala utvecklingen har förändrat många branscher, och juridiken är inget undantag. För advokater innebär teknologin nya arbetssätt och större tillgång till information. AI och automatiserade processer har förändrat hur man hanterar dokument, hur man söker på information och hur men genomför möten. Med digitaliseringen kan också komma med nya krav på snabbare återkoppling och […]