Dagens PS

Efter brokollapsen i Baltimore – de stämmer rederiet

Bogserbåtar eskorterar olycksfartyget Dali i maj i år.
Bogserbåtar eskorterar olycksfartyget Dali i maj i år.(Foto: Matt Rourke/AP/TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 18 sep. 2024Publicerad: 18 sep. 2024

När Francis Scott Key Bridge i Baltimore kollapsade i mars i år, kom mycket i katastrofens bakvatten att handla om industriella bortfall och monstruösa kostnader. Nu har turen kommit till de mänskliga förlusterna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det rör sig om det där samtalet som ingen anhörig vill få, och ett av många olycksoffer som tvingats ta emot det.

Hon heter Maria del Carmen Castellón, och tillhör den grupp av familjer, som förlorade en nära anhörig vid broolyckan i Baltimore den där marsdagen för sex månader sedan.

Nu stämmer hon, och tre av de omkomna arbetarnas familjer, rederiet Grace Ocean Private Ltd för den “försumlighet” som ledde till brokollapsen, rapporterar BBC.

“Vi kämpar för rättvisa”, säger Castellón, till spanska till reportrar och tillägger:

“Rättvisa innebär att förhindra framtida tragedier.”

Rammades av 289 meter långt fartyg

Det var den 26 mars i år som Francis Scott Key Bridge i Baltimore träffades av det 289 meter långa lastfartyget M/V Dali.

Det resulterade i att uppskattningsvis 3 000 till 4 000 ton bråte föll ner i vattnet. Med i fallet drogs sex latinamerikanska arbetare, som just då utförde reparationer på bron. Däribland Miguel Luna, Maria del Carmen Castellóns make.

Ingen av arbetarna överlevde och det skulle dröja veckor innan några av kropparna återfanns.

ANNONS

En av de största förlusterna i marin historia var därmed ett faktum.

Miguel Luna, Maria del Carmen Castellóns make, var en av de arbetare som dog under kollapsen av Baltimores Francis Scott Key Bridge tidigare i år.
Miguel Luna, Maria del Carmen Castellóns make, var en av de arbetare som dog under kollapsen av Baltimores Francis Scott Key Bridge tidigare i år. (Foto: Stephanie Scarbrough/AP/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Förlorade ström fyra gånger

Sedan dess har en preliminär rapport utförd av National Transportation Safety Board, NTSB, funnit att lastfartyget Dali förlorade ström fyra gånger på 12 timmar – innan det kolliderade med Key Bridge.

En detalj som advokater som företräder de drabbade familjerna anser borde åtgärdats.

Grace Ocean står i sin tur inför flera stämningar, både från staden Baltimore och lokala företag, men har återkommande försökt begränsa sitt juridiska ansvar.

Fakta Francis Scott Key Bridge

Francis Scott Key Bridge, även känd som Key Bridge eller Beltway Bridge, uppfördes i storstadsområdet Baltimore, Maryland år 1977.

Den 26 mars 2024 kollapsade bron efter att containerfartyget M/V Dali kolliderat med en av dess pelare.

Hamnen i Baltimore är den 14:e största i USA och en knytpunkt för leveranser av kol, råvaror och teknik. I väntan på att sjöfartsvägen åter ska fungera har den globala handeln således lidit stora förluster.

Händelsen har även uppmärksammat de arbetsförhållanden som invandrare ofta möter i USA. En högaktuell fråga inför det stundande presidentvalet.

Amerikanska myndigheter har meddelat att en ny bro ska stå färdig i Baltimore hösten 2028.

(Källa: Dagens PS)

Läs också: Notan för kollapsade bron: “Största förlusten i marin historia”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS