Efter explosionerna på Nord Stream och attentaten som lamslog tyska tågtrafiken i helgen är det uppenbart att infrastrukturen i Europa är under attack. Möjligen från främmande makt. Nu kallar regeringen till krisråd med samtliga infrastrukturbärande myndigheter i Sverige.
Efter attentaten mot infrastruktur: Regeringen kallar till krisråd
Mest läst i kategorin
“Vi har möte med Msb och Säpo i stort sett varje vecka”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Två stora avbrott i infrastrukturen har inträffat de senaste dagarna i Sverige. I fredags stängdes Norra Länken i Stockholm av efter ett hårdvarufel. I måndags stängdes all el av efter att en ledning från fastlands-Sverige till Bornholm skadades. Ingen av händelserna har rubricerats som sabotage.
Attentatet mot Nord Stream
Men efter explosionerna på Nord Stream några mil från den skånska kusten är det många som funderar på hur säkerheten ser ut för den europeiska infrastrukturen. På torsdag klockan 13 håller regeringen ett extrainsatt krismöte med flera myndigheter inom infrastruktursektorn, rapporterar SVT.
“Det handlar naturligtvis om att vi har ett förvärrat läge och vi har också det troliga sabotaget på Nord Stream 1 och 2” sade statsminister Magdalena Andersson (S) till SVT.
Så sent som i lördags klipptes två kablar av samtidigt nere på kontinenten, vilket kapade radiokontakten för nästan all tågtrafik i norra Tyskland. Tysk polis kallar attentatet för koordinerat och utfört med god insyn, och man utesluter inte att det begåtts av främmande makt. Det har Dagens PS skrivit om tidigare.
“Den europeiska infrastrukturen är under attack”, sade ministern på måndagen i tysk teve.
“Hyfsat säkert”
I Sverige är åtminstone inte tåg- och vägar under den sortens angrepp.
“Vi sitter hyfsat säkert i båten skulle jag säga. Vi har kort inställelsetid. Vi har folk som sitter och styr på järnvägssidan till exempel, och ser över signalsystem och elektricitet i realtid. Om det svajar någonstans så ser vi vart och vad det är omedelbart och kan korrigera det”, säger Bengt Olsson.
Ändå visar störningar som i Norra Länken i fredags att det finns en sårbarhet.
“Såklart bökigt”
“Norra Länken var besvärligt. Något gick sönder och det är en stor anläggning som vi var tvungen att gå igenom. Vi blev klara först tjugo över elva. Det var såklart bökigt för de som skulle ut på essingeleden, men det var inte någon fara för liv och hälsa iallafall”, säger Bengt Olsson.
Redan under pandemin höjdes säkerhetskraven på flera objekt inom trafikverket för att garantera framkomligheten under kristid. Det minimerar risken att obehöriga kommer in på områden där de kan åsamka skador eller störningar.
“Det är svårt att höja säkerheten mer med någon särskild åtgärd men vi tittar på säkerheten varje dag och arbetar målinritkat med säkerhetsfrågor”.
Möte med Säpo
Exakt vad för åtgärder som har gjorts vill han inte gå in på eftersom det är kunskap som skulle kunna utnyttjas. Men trafikverket är en av de många myndigheter som Msb, Säpo och svenska kraftnät som kommer att närvara på regeringens krisråd på torsdag.
“Och eftersom det är regeringen som kallat så är det svårt att säga vad det kommer resultera i. Det får du fråga dem. Men med all säkerhet kommer de att fråga myndigheterna som deltar vilket förebyggande arbete man utför, om man sett några vita fläckar i säkerheten som behöver så att säga täppas till, och vilken beredskap vi har med bakgrund av nord Stream och attentaten i Tyskland”.
Finns det en höjd hotbild mot svensk infrastruktur?
“Det får du fråga Säpo”, säger Bengt Olsson.
Läs även: Magdalena Andersson: ”Vi står inför en krigsvinter”
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.