Dagens PS

Det nya ryska hotet mot Sverige

Den ryska skuggflottan kan skapa miljökatastrof
Ett fartyg ur den ryska skuggflotta, som antas uppgå till 600 fartyg, många av dem ”skrothögar”. Nu riskerar vi en miljökatastrof i vår närhet. (Foto: AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 22 aug. 2024Publicerad: 22 aug. 2024

741 ryska oljetransporter i fartyg som är ”skrothögar” nära Sverige på två år. Problemet? Ett internationellt avtal från 1857 ger fri lejd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En fullständig armada av oljetransporter passerar nära Danmark, Sverige och de baltiska staterna.

”Gamla skrothögar” är den karaktäristik de danska lotsar ger fartygen i ett reportage hos Bloomberg.

Trafiken med fartygen är en ekonomisk livlina för Ryssland som behöver oljeintäkterna desperat. Oljan hjälper Ryssland att finansiera sin krigsekonomi och trafiken blir alltmer intensiv.

Sedan början av 2022 har 230 tankers ur skugglottan transporterat rysk råolja genom de danska sunden vid 741 tillfällen, lastade med olja för totalt cirka 35 miljarder dollar, enligt Bloomberg.

”Föråldrade fartyg”

Mer än en tredjedel av fartygen är 20 år eller äldre och ofta över den ålder då de normalt säljs som skrot.

”Det här är gamla, föråldrade fartyg. Vi har fruktansvärd trafik där ute. Om det fanns en läcka skulle det vara en stor katastrof”, säger Mikael Pedersen, en av de danska lotsar som arbetar med trafiken.

Det som gör trafiken i princip omöjlig att stoppa är ett internationellt fördrag från 1857, som tillåter fri passage för internationella fartyg i dessa vatten.

ANNONS

Fördraget hindrar även myndigheter att ingripa mot trafiken.

Rysslands utrikesdepartement påminde så sent som i maj Danmark om att varje åtgärd för att begränsa trafiken av ryska fartyg i Östersjön skulle se som en ”fientlig handling”.

ANNONS

Senaste nytt

Enda utvägen

“Du får segla på internationellt vatten, även om du seglar för ett land som vi inte är vänliga med i geopolitiska termer”, säger Kristina Siig, dansk professor i sjörätt.

Kuststater kan endast stoppa fartyg från Rysslands skuggflotta i internationellt vatten om det finns ett “akut eller hotande” miljöproblem eller en fysisk säkerhetsfråga, säger Siig.

Tankfartygen lastar råolja i Primorsk eller Ust-Luga, går sedan genom Finska viken, passerar de baltiska staterna och Polen innan de når närheten av Sverige och slutligen Danmark.

Estlands flotta varnar

På väg ut ur Östersjön stannar många till utanför Gotland, för att tanka och lasta förnödenheter. Tankfartyg har också setts bunkra utanför Bornholm och Skagen.

ANNONS

Strax utanför Estlands norra kust finns en vattensträcka som nu liknar en flytande parkeringsplats för tankfartyg på väg till överbelastade ryska hamnar, med dussintals fartyg som väntar på internationellt vatten på sin tur att lasta.

Estlands flotta har varnat för risken för kollision i Finska viken med fartyg ankrade för nära varandra.

”Blir en katastrof”

I händelse av en olycka kan olja driva in i en skärgård eller ett kustområde inom några timmar, vilket gör att även den snabbaste reaktionen knappast kommer att kunna förhindra en katastrof, enligt Marine Finland.

Danske lotsen Mikael Pedersen fruktar att problemet med skuggflottan kommer att fortsätta även efter att kriget i Ukraina är över.

“Även om freden återvänder, kommer skuggflottan att stanna”, funderar han.

“De kanske insett att det är bra att de inte behöver ha klassificering, försäkring och så vidare. Jag är nervös för att vi skapat ett prejudikat vi aldrig har sett tidigare”.

Läs mer:

ANNONS

Ryssland gör det igen: Ny skuggflotta – för gas. Dagens PS

Europa slår tillbaka mot ryska skuggflottan. Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS