Orkanen Debby orsakar inte bara kaos på land utan även till sjöss, där fartyg tvingas ändra rutter och bränna mer bränsle. Ny teknik kan dock minska utsläppen.
Debby skapar kaos till sjöss – fartyg tvingas till dyra omvägar
Mest läst i kategorin
Långt innan orkaner når land orsakar de kaos till sjöss. Orkanen Debby, som nyligen intensifierades till en kategori ett orkan, har redan skapat stora störningar till sjöss.
Hamnar har stängts och fartyg har tvingats till omvägar för att undvika stormen – något som ökat både kostnader och utsläpp.
Ökade utsläpp
När fartyg måste ta omvägar för att undvika orkaner ökar deras bränsleförbrukning och därmed utsläppen av växthusgaser.
Enligt Michael O’Brien, operativ chef på StormGeo, kan omvägar öka fartygens utsläpp med 10-15 procent, medan företaget ZeroNorth menar att ökningen kan vara över 50 procent i vissa fall.
“Vi har sett hur orkaner som Beryl har haft en massiv påverkan på sjöfarten”, säger O’Brien till BBC. “Att hålla bränsleförbrukningen låg inte bara minskar utsläppen, utan sparar också pengar för rederierna”.
Teknik för att minska utsläppen
Företag som StormGeo och ZeroNorth arbetar för att hjälpa fartyg att navigera effektivt runt stormar och därigenom minimera bränsleförbrukningen och utsläppen.
O’Brien delar ett exempel där hans företag rådde ett fartyg på väg mot Panamakanalen att vänta på att orkanen Beryl skulle passera, vilket sparade cirka 10 ton bränsle.
Med hjälp av ny teknik och bättre data kan fartyg navigera mer effektivt och minska sina utsläpp, även i de mest extrema väderförhållanden.
Klimatförändringar förvärrar situationen
Årets orkansäsong förväntas bli den mest aktiva någonsin, med upp till tretton förutspådda orkaner.
Dessvärre blir det lite av en ond cirkel där klimatförändringar, delvis drivna av utsläpp från sjöfarten, leder till kraftigare stormar som i sin tur ökar sjöfartens utsläpp ytterligare.
Søren Meyer, vd på ZeroNorth, påpekar att bättre prognoser och ruttoptimering kan göra stor skillnad.
“Med mer exakta väderprognoser kan vi hjälpa fartyg att segla mer effektivt och minska deras bränsleförbrukning”, säger Meyer.
Säkerhet först
Förutom att minska utsläppen, är säkerheten för besättningarna högsta prioritet.
StormGeo rekommenderar att fartyg håller minst 50 nautiska mils avstånd från en orkan. Ibland kan det vara mer bränsleeffektivt att stanna och vänta ut stormen än att försöka segla runt den.
“Vi ser till att ge skräddarsydda råd till varje fartyg”, förklarar O’Brien. “Det kan vara säkrare och mer ekonomiskt att vänta på att stormen passerar istället för att ta en lång omväg”.
Läs också:
Kalifornien: “Håll er inomhus”. Dagens PS
Oljeläckage hotar människor och livet i havet. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.