15 år från första spadtaget till invigning. Kostnad drygt 26 miljarder. Men då får också norrmännen något som saknar motstycke globalt.
De får världens längsta tunnel under vatten
Mest läst i kategorin
Rogfast är namnet på projektet. Det handlar om att bygga samman Randaberg och Bokn.
I dag är de åtskilda av ett 26 kilometer brett vattendrag och trafikeras av färjor. När tunneln är byggd kommer Norge att ha världens längsta och djupaste, fyrfiliga undervattenstunnel för fordonstrafik.
Tunneln kommer dessutom att kapa elva av de 21 timmar det i dag tar att köra Norges kustväg E39 från Trondheim i norr till Kristiansand i söder och hjälpa mängder av människor att pendla till Stavanger och Bergen.
15 år och 26 miljarder
Men smakar det så kostar det. Rogfast, med första spadtaget 2018 och hopp om invigning 2033, beräknas gå loss på motsvarande drygt 26 miljarder kronor.
Det är ett ambitiöst projekt som även inkluderar planer på tunnlar som ”flyter” i havet, skriver brittiska The Telegraph.
Att den behövs är naturligtvis projektledaren Oddvar Kaarmo den förste att hävda.
”Hamnen är redan ganska utsatt och på vintern måste färjorna i bland välja annan hamn”, säger han som ett exempel.
”När tunneln är klar kommer vi inte behöva förlita oss på bra väder för att hålla vägarna öppna”.
Senaste nytt
40 procent från staten
Megatunneln kommer att huggas genom ett lager av sten under vattnet och kommer att ta 35 minuter att köra igenom.
Den kommer att få en fyrfilig dubbel tunneldesign, med ett maximalt djup på 396 meter och en längd på 26,9 kilometer.
Budgeten för projektet är enligt regeringen drygt 26 miljarder kronor. Skattebetalarna står för 40 procent av kostnaden, medan resten täcks av en vägtull på preliminärt motsvarande 415 kronor för att använda tunneln.
Export och turism
Samtidigt räknar man med att projektet ska ha andra national- och samhällsekonomiska fördelar.
Tanken är att den ska underlätta exporten av varor och dessutom uppmuntra turismen längs Norges västkust.
Redan i dag har Norge världens längsta undervattensväg – Lærdalstunnel som sträcker sig strax över 24 kilometer mellan Lærdal och Aurland – men den får ”stryk” av Rogfast när den öppnar, preliminärt 2033.
Projektet Rogfast inleddes 2018 men gick i stå under pandemiåren, efter att ha godkänts av Norges parlament året innan.
På sikt är det tänkt att Norge ska rusta hela E39-sträckningen från Trondheim i norr till Kristiansand i söder.
Det kräver fler tunnlar och även i ett par andra fall kan det – utifrån djupet i fjordarna som utesluter vanliga tunnlar – bli aktuellt med ”flytande” undervattenstunnlar.
Det handlar naturligtvis även om ekonomi. För att rusta hela sträckan enligt de planer som finns krävs, enligt dagens kalkyler, en plånbok på motsvarande 499 miljarder kronor.
Norge kan bli först i världen att förbjuda fossildrivna bilar. Dagens PS
Europas räddning? England och Norge skapar ny energijätte. Dagens PS
Därför är norska kronan lika svag som svenska valutan. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.