Dagens PS

Därför vill försvaret rusta upp Inlandsbanan

Militärens intresse för Inlandsbanan
Försvaret vill nu att Inlandsbanan rustas upp för framtida behov. Banans sträckning och låga tekniknivå gör den mycket intressant och viktigt vid ett sämre samhällsläge. (Foto: Inlandsbanan/John Nilsson)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 23 apr. 2024Publicerad: 23 apr. 2024

Det försämrade omvärldsläget och Sveriges inträdet i Nato, gör att Försvaret nu visar ökat intresse för Inlandsbanan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Inlandsbanan har kallats Sveriges ryggrad. Järnvägen som byggdes genom landets centrala obygder för att binda samman Sveriges norra delar med de södra.

Ett enormt arbete med hacka och spade som till slut stod klart mellan Kristinehamn i söder och Gällivare i norr.

Inlandsbanan byggs
Det var ett oerhört tufft arbete att bygga banan genom den svenska urskogen och vildmarken. (Foto: Okänd)

Efter några gyllene decennium har banans framtid allt med ifrågasatts. Med satsningar på moderna höghastighetsjärnvägar har Inlandsbanans existens hamnat i den politiska skuggan.

Nytt intresse

Men med det försämrade världspolitiska läget och Sveriges inträde i Nato, har strålkastarljuset återigen riktats mot Inlandsbanan.

Denna gång ör det dock försvaret som intresserar sig för banans kapacitet och funktion som en ryggrad för Sverige.

nlandsbanan sträcker sig genom hela mellersta och norra Sverige och är en viktig transportväg för ett Sverige satt under press.
Inlandsbanan sträcker sig genom hela mellersta och norra Sverige och är en viktig transportväg för ett Sverige satt under press. (Foto: Inlandsbanan)

I en nyligen publicerad rapport från Trafikverket, utförd på uppdrag av regeringen, fastslås att Försvarsmakten ”bör ges ett större och tydligare inflytande avseende Inlandsbanans infrastrukturutveckling”.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Pålitligt system

I händelse av att situationen ytterligare försämras kommer möjligheten till pålitliga transporter genom landet att vara av högsta vikt.

Där kan Inlandsbanans låga tekniska standard vara en tillgång.

Erfarenheter från kriget i Ukraina har visat att ju enklare och mindre komplexa systemen är, desto pålitligare har de visat sig vara.

Det finns ett stort underhållsbehov.
Det finns dock ett stort underhållsbehov beräknat till 12 miljarder kronor vilande över hela Inlandsbanan. (Foto: Inlandsbanan)

Inlandsbanans system med sin låga teknikgrad kan kan fungera helt autonomt, skriver DN. Systemet är dessutom det bäst fungerande under ”mycket störda förhållanden” enligt försvarets egna analyser.

Stor underhållsskuld

Inlandsbanan lider dock av en underhållsskuld på runt 12 miljarder kronor. Medel som den nuvarande regeringen lovade skulle tillsättas inför valet, men ännu har inget skett i frågan.

Flera företag skulle gynnas av en rustning av banan.
Det är dock inte bara Försvaret som har ett intresse i ett rustad Inlandsbana. Många företag utefter sträckan skulle ges nya förutsättningar med en fungerande bana. (Foto: Inlandsbanan)
ANNONS

“Vi väntar på en ny analys från Inlandsbanan av högre banavgifter för att finansiera ett eventuellt lån”, säger Maria Stockhaus, ledamot i riksdagens trafikutskott.

Det är dock inte bara Försvaret som skulle se positivt på en upprustning av Inlandsbanan. En fungerande järnväg skulle öppna upp nya möjligheter för många företag utefter sträckan att expandera.

Läs gärna mer här om det svenska järnvägsnätets stora underhållsskuld. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS