Det försämrade omvärldsläget och Sveriges inträdet i Nato, gör att Försvaret nu visar ökat intresse för Inlandsbanan.
Därför vill försvaret rusta upp Inlandsbanan
Mest läst i kategorin
Inlandsbanan har kallats Sveriges ryggrad. Järnvägen som byggdes genom landets centrala obygder för att binda samman Sveriges norra delar med de södra.
Ett enormt arbete med hacka och spade som till slut stod klart mellan Kristinehamn i söder och Gällivare i norr.
Efter några gyllene decennium har banans framtid allt med ifrågasatts. Med satsningar på moderna höghastighetsjärnvägar har Inlandsbanans existens hamnat i den politiska skuggan.
Nytt intresse
Men med det försämrade världspolitiska läget och Sveriges inträde i Nato, har strålkastarljuset återigen riktats mot Inlandsbanan.
Denna gång ör det dock försvaret som intresserar sig för banans kapacitet och funktion som en ryggrad för Sverige.
I en nyligen publicerad rapport från Trafikverket, utförd på uppdrag av regeringen, fastslås att Försvarsmakten ”bör ges ett större och tydligare inflytande avseende Inlandsbanans infrastrukturutveckling”.
Pålitligt system
I händelse av att situationen ytterligare försämras kommer möjligheten till pålitliga transporter genom landet att vara av högsta vikt.
Där kan Inlandsbanans låga tekniska standard vara en tillgång.
Erfarenheter från kriget i Ukraina har visat att ju enklare och mindre komplexa systemen är, desto pålitligare har de visat sig vara.
Inlandsbanans system med sin låga teknikgrad kan kan fungera helt autonomt, skriver DN. Systemet är dessutom det bäst fungerande under ”mycket störda förhållanden” enligt försvarets egna analyser.
Stor underhållsskuld
Inlandsbanan lider dock av en underhållsskuld på runt 12 miljarder kronor. Medel som den nuvarande regeringen lovade skulle tillsättas inför valet, men ännu har inget skett i frågan.
“Vi väntar på en ny analys från Inlandsbanan av högre banavgifter för att finansiera ett eventuellt lån”, säger Maria Stockhaus, ledamot i riksdagens trafikutskott.
Det är dock inte bara Försvaret som skulle se positivt på en upprustning av Inlandsbanan. En fungerande järnväg skulle öppna upp nya möjligheter för många företag utefter sträckan att expandera.
Läs gärna mer här om det svenska järnvägsnätets stora underhållsskuld. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.