Svårt att tjäna pengar, men också att få betalt. Det sammanfattar en undersökning över de europeiska företagens svårigheter i Kina, där avtagande tillväxt och fastighetskris nu börjar ta ut sin rätt.
Därför sviker Kina företagen
Mest läst i kategorin
Att en olycka sällan kommer ensam må vara ett slitet uttryck. I fallet Kina stämmer det icke desto mindre mycket väl.
I sviterna av pandemin tornade nämligen fastighetskrisen upp sig, med konkurser, spökstäder och försenade byggprojekt i sina spår.
Som tillägg till det befinner sig landet i en demografisk motvind som bromsar de unga och slår ut de gamla.
Efter att ha vigt sitt liv åt att göra Kina till världens största exportör, riskerar de nu en kraftigt försämrad levnadsstandard på ålderns höst.
Nu kommer konsekvenserna.
Svårt verkställa kontrakt
En färsk undersökning utförd av EU:s handelskammare i Kina visar att det råder stor skepsis bland europeiska företag när det kommer till att driva verksamhet och skapa lönsamhet i landet, skriver CNBC.
Ett dilemma som delvis kan härledas till långsam tillväxt och överkapacitet, men även svårigheter att verkställa kontrakt jämfört med förra året.
Problem med överkapacitet har främst observerats i bygg- och bilindustrin, där över 70 procent av de svarande vittnar om prisfall.
Senaste nytt
Problem att få betalt
Det är även svårt att få betalt.
“Statliga företag skjuter upp betalningar och de använder detta för att få de facto lån från företag, särskilt från små och medelstora företag,” säger Carlo D’Andrea, kapitelchef.
Vidare uppger endast 30 procent av de svarande i undersökningen att deras vinstmarginaler är högre i Kina än företagets globala genomsnitt. Det motsvarar den lägsta siffran på åtta år.
Bantar personalkostnader
Som ett led i den dystra utvecklingen har kinesiska myndigheter ökat sina ansträngningar för att locka utländska investeringar med visumfria regler och skattelättnader för flera EU-länder.
En klen tröst för företagen, som i sin tur rustar sig för en fortsatt nedgång att banta ned sina personalkostnader och marknadsföringsbudgetar.
Här följer en sammanfattning av undersökningen.
Faktor | Beskrivning |
---|---|
Tillväxtpotential | Många företag är skeptiska till sin tillväxtpotential i Kina under de kommande två åren. |
Konkurrenstryck | Ett rekordstort antal av de svarande förväntar sig att konkurrenstrycket kommer att intensifieras. |
Lönsamhet | En rekordandel tvivlar på lönsamheten i Kina. |
Kostnader | Majoriteten av företagen behöver minska kostnaderna i år. Främst genom att dra ned antalet anställda och se över sina marknadsföringsbudgetar. |
Möjligheter | Ett rekordstort antal tillfrågade sade att de missade möjligheter i Kina på grund av regulatoriska hinder, vars storlek var lika med över hälften av deras årliga inkomster. |
Hinder | Förväntningarna är mycket låga när det kommer till regulatoriska hinder som försvårar arbetet. |
Läs även:
Då kan Kina bli konjakens död. Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.