Dagens PS

McDonald's tar bort populär ingrediens från menyn

McDonald's
I indien är livsmedelspriserna skyhöga – nu plockar McDonald's bort tomaterna från menyn (Foto: Berit Roald/NTB).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 07 juli 2023Publicerad: 07 juli 2023

Tomater finns i flera rätter i hamburgerkedjan McDonald’s meny. Men nu plockas grönsaken bort helt – men bara i det här landet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hamburgerkedjan McDonald’s har beslutat att plocka bort tomater från sina hamburgare och wraps i Indien, skriver nyhetsbyrån Reuters.

McDonald’s meddelar att kedjan inte kan få tag i den mängd tomater som behövs, och att man inte kan säkerställa tomaternas kvalitet på grund av brister i leverantörskedjan.

Samtidigt är priserna på tomater skyhöga i landet på grund av inflationen.

Priserna pressas också upp eftersom varan blivit en bristvara bland leverantörerna.

Världens folkrikaste land kämpar just nu med höga livsmedelskostnader – i vissa regioner har grossistpriserna på basvaror för det traditionella indiska köket ökat med 288 procent på en månad.

Landets regering skyller det höga tomatpriset på dåliga skördar och monsunregn som påverkar leveranserna.

Men Westlife Foodworld, franchisetagare för McDonalds’s i Indiens västra och södra regioner, har sagt att det inte fanns några “allvarliga tomatrelaterade problem” i dessa regioner.

Och i Bombay serveras fortfarande tomatbaserad ketchup på McDonald’s restauranger.

Läs även:

ANNONS

McDonald’s: Nu drar vi in på pommes frites

McDonald’s gav kund 50 000 – då hände det här

Indien är nu världens folkrikaste land

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]