Ett mirakulöst jobb och väl fungerande rutiner. Det anses vara skälet till att alla 379 personerna ombord överlevde flygolyckan i Japan under tisdagen.
Därför överlevde alla den dramatiska flygolyckan
Mest läst i kategorin
”Ett mirakulöst jobb”, är betygen från en flygexpert som granskat hur besättningen på Japan Airlines plan agerade, vid olyckan på Haneda-flygplatsen under tisdagen.
Japan Airlines får beröm för att på ett säkert sätt kunnat evakuera 367 passagerare under vad som måste ha varit en enorm press, skriver New York Times.
Filmer från olyckan visade lågor som kom ut genom fönstren på det kollapsade planet, vilket gjorde att det verkade omöjligt för alla att ta sig ut i säkerhet.
Ed Galea, professor och chef för Fire Safety Engineering Group vid University of Greenwich i Storbritannien, kallar Japan Airlines 350-evakueringen för “ett mirakulöst jobb”.
Evakuerar på 90 sekunder
Maggie Kuwasaki, en talesperson för Japan Airlines, säger till NYT att på grund av branden användes endast tre dörrar för evakueringen.
Japan Airlines besättningar är utbildade för att evakuera alla passagerare inom 90 sekunder, tillägger hon.
Trisha Ferguson, vd för Interaction Group, som arbetar med flygplanssäkerhet, menar att det faktum att alla passagerare kom av säkert, i vad som annars kunde ha varit en dödlig olycka visar ett framgångsrikt samarbete mellan passagerare och personal.
“Besättningen var suverän i sina reaktionstider”, säger Ferguson, som har 28 års erfarenhet när det gäller att arbeta med passagerarsäkerhet.
“Det de gjorde var fantastiskt,” tillägger hon. “Det är verkligen ett mirakel att de fick ut alla.”
Kombination avgjorde
Även andra experter understryker att det är en kombination av modern säkerhetsstandard och Japan Airlines egen rigorösa säkerhetskultur, som gav förutsättningar för den framgångsrika evakueringen.
Graham Braithwaite, professor i säkerhets- och olycksutredning vid brittiska Cranfield University, påminner om att det är en katastrofal olycka 1985 som förvandlat Japan Airlines till ett så säkert flygbolag och även höjt hela branschen.
Värsta olyckan
Då, den 12 augusti 1985, kraschade en JAL-flight från Tokyo till Osaka och 520 av 524 människor ombord dog.
Det är fortfarande den dödligaste singelflygolyckan i historien.
”Effekten var djupgående på flygbolaget”, säger Braithwaite.
“I en kultur som Japans tog de ansvaret att se till att inget sådant någonsin skulle hända igen”.
Nästan fyra decennier senare har kraschen fortfarande en djupgående effekt på företagets mentalitet, menar han.
“De har en mycket strikt kultur kring standardprocedurer och att göra allt ordentligt. Det är en av anledningarna till att besättningen i det här fallet verkar ha presterat så bra”, säger han.
”Exceptionellt imponerad”
“Jag är exceptionellt imponerad av piloterna, besättningen och passagerarna för vad som verkar ha varit en läroboksevakuering under de mest extrema förhållanden”, säger en pilot hos ett stort europeiskt flygbolag till CNN.
Hen vill vara anonym eftersom piloterna inte är behöriga att uttala sig offentligt.
Nödvändig träning
I dag vet vi att det är ”inflytandet från kabinpersonal som får människor att evakuera ett flygplan och gör det snabbt”, understryker Braithwaite.
Internationella standarder för minimisäkerhet som fastställts av Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) ger kabinpersonal i uppdrag att träna nödevakueringar årligen.
Braithwaite säger att den rutinmässiga aspekten av träning förankrar procedurerna i besättningens sinnen.
“Det är osynligt för oss som passagerare, men det är absolut centralt”.
Läs även:
Flygrädd? Här är de farligaste platserna i ett flygplan
SAS expanderar i Europa – åtta nya destinationer
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.