Dagens PS

Därför förlorar Arlanda mot Kastrup

Arlanda tappar stort mot Kastrup
Ett plan lyfter från Arlanda – en inte lika frekvent syn som tidigare. Var tredje inrikes passagerare har försvunnit och SAS satsar på Köpenhamn. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 18 apr. 2025Publicerad: 18 apr. 2025

Arlanda tappar mot Kastrup. SAS vd lyfter förklaringar som covid och flygskam – men glömmer en central orsak till att passagerarna sviker.

ANNONS

Mest läst i kategorin

”Bromma flygplats borde ha lagts för länge sedan”.

”Arlanda Express är vansinnigt dyrt”.

ANNONS

SAS-chefen Anko van der Werff pekar med hela handen när han uttalar sig. Då har han ändå inte kommit in på svenska politiker och företag än. Eller på den så kallade flygskammen.

Bakgrunden till SAS-chefens uttalanden är hur den nordiska flygtrafiken alltmer lutar sig mot Kastrup, Köpenhamns flygplats.

För fem år sedan hade 84 procent av Kastrups trafik. I dag når man bara 76 procent av den danska flygplatsens passagerarantal.

SJ: Så mycket dyrare har det blivit att flyga. Dagens PS

Inrikesflyget har havererat

Framför allt har den inrikes trafiken havererat. En tredjedel av alla som flyger inrikes har försvunnit sedan 2019.

Arlandas totala passagerarantal har gått från 25,6 miljoner passagerare 2019 till 22,8 under fjolåret.

ANNONS

Under tiden har Kastrup – trots pandemi, global oro och ifrågasatt flyg – hållit sina siffror. De 30,3 miljonerna som flög via Kastrup 2019 var 29,9 under 2024.

För 2025 räknar flygplatsen i Köpenhamn med att öka till 32 miljoner passagerare, åtta procent plus.

Det bidrar svenskarna till. 13 procent av Kastrups passagerare är svenskar.

Arlanda punktligast – men går med brakförlust. Dagens PS

Bra-ägaren Per G Raathen rättar till slipsen på SAS-chefen Anko van der Werff. När det gäller Arlanda finns problem som inte är lika snabbt fixade. (Foto: Christine Olsson/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Tre av 28 nya rutter från Arlanda

När SAS 1 april i år presenterade sin största sommarsatsning någonsin var det med 28 nya rutter.

22 av dem hade Köpenhamn som utgångspunkt. Endast tre hade Arlanda som bas.

Det här är en utveckling som, bland annat, retat upp näringslivet i Stockholm.

ANNONS

När Stockholms handelskammare publicerade en artikel om hur Arlanda gått från att vara ledande i Norden till en flygplats varifrån man ofta tvingas byta för att ta sig ut i världen, var det med en blinkning till Rick Moranis gamla succéfilm.

”Älskling, jag krympte Arlanda”, var rubriken.

”Jag förstår reaktionerna men man ska komma ihåg att runt 40 procent av svenskarna i dag har Köpenhamn som huvudflygplats, den råkar bara ligga i ett annat land”, säger Anko van der Werff hos Di.

”SAS vill inte ta hänsyn till några landsgränser utan vi ser oss som ett skandinaviskt bolag”, tillägger han.

Köpenhamn ”självklart” fokus

”Alla stora europeiska flygbolag har en enda hubb och den placeras där det bor mest människor och så centralt som möjligt i Europa. Vi resonerar likadant och vill göra Köpenhamn till den självklara flyghubben för norra Europa”, slår SAS-chefen fast.

I Sverige är dessutom flygskammen ett problem, menar han.

Jag håller helt med Per G Braathen när han säger att covid och flygskam var det som dödade Bromma flygplats”, säger van der Werff och lånar ett uttalande av ägaren till flygbolaget Bra.

Dödat Bromma borde för övrigt någon ha gjort för länge sedan, tycker SAS-chefen – bland annat för Arlandas skull.

ANNONS

”Det är väl ingen hemlighet att Arlanda har lidit av att inte ha några tågförbindelser till flygplatsen förutom Arlanda Express som är vansinnigt dyrt. Min syn är att Bromma flygplats borde ha lagts ned för längesedan och att pengarna i stället skulle ha investerats för att stärka Arlanda”.

När det gäller inrikesflyget pekar SAS-chefen mot företag och offentlig sektor som han inte tycker tar sitt ansvar. Flygskammen är en annan orsak.

Blivit mycket dyrare

Men drar man ut tidsperspektiven finns ett annat problem. Arlanda har tappat var tredje inrikes passagerare sedan 2019, men mäter man sedan millennieskiftet ser det ännu värre ut – utan flygskam och pandemi.

Antalet landningar i inrikesflyget har minskat med 58 procent sedan 2001 – från 170 000 till 71 000, har Dagens PS tidigare redovisat.

Den förklaring flygbolagen inte lika gärna lyfter fram är prisutvecklingen. Sett till hela 2000-talet har prisökningen i inrikesflyget varit mer än dubbelt så stor som den för tågresor.

Jämfört med medelpriserna för helåret 2001 var det förra året nästan 206 procent dyrare att flyga inrikes.

Under samma period har priserna på järnvägsresor endast stigit med 84 procent.

Kastrup lyfter – Arlanda långt efter. Dagens PS

ANNONS

Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda. Realtid

SAS-vd:ns varning: Sverige en svår marknad. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Livförsäkring - din viktigaste försäkring

Trygga din familjs framtid. Vår bäst säljande livförsäkring ger tre miljoner. Gör som tusentals andra kunder och teckna livförsäkringen som ger stor nytta till lågt pris.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Bilbo Göransson om pension i utlandet
Spela klippet
Pension

Pensionera dig i solen - här betalar du lägst skatt

19 apr. 2025
ANNONS
ANNONS