En hamn som kan ta emot marinens fartyg och en reservhamn även för den civila trafiken, var beställningen. Nu lämnar Trafikverket planen.
Då är Gotlands nya hamn klar
Mest läst i kategorin
Det var i våras regeringen gav Trafikverket i uppdrag att skapa en reservhamn på Gotland.
Orsaken var och är de höjda säkerhetskrav och de militära krav på möjlighet till snabba omgrupperingar som Nato kräver.
Om Visby hamn av någon anledning slås ut måste en reservhamn finnas både för militär och civil trafik.
Länsstyrelsen på Gotland meddelade att regeringen ville göra Kappelshamns hamntill reservhamn.
Kappelshamns hamn ägs av Fortifikationsverket som fått Försvarsmaktens uppdrag att se till att hamnen byggs om för att kunna ta emot marinens fartyg.
Kunna ta emot civila fartyg
Det hade länge funnits önskemål om att den militära hamnen även ska anpassas att kunna ta emot civil fartygstrafik och i mars 2023 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att analysera förutsättningarna.
25 juni i år lämnade Trafikverket en delredovisning till regeringen och nu har man lämnat sin slutliga utredning, gjord i samverkan med Sjöfartsverket, Försvarsmakten och Fortifikationsverket.
Senaste nytt
Planerna är konkreta
Sjöfartsverket har gjort geotekniska undersökningar och förprojekterat farleden och Fortifikationsverket har undersökt hamnbassängen.
Kostnaderna för att planera farleden uppges till 21 miljoner kronor och sedan kommer muddring och farledsutmärkning att kosta ungefär 80 miljoner.
I själva hamnområdet krävs åtgärder för 165-260 miljoner och de praktiska åtgärderna kring farled och hamnområde ska påbörjas 2028.
Försvarsmakten vill att hamnen i Kappelshamn ska vara färdig för militär verksamhet senast 2030 och det tror man sig klara.
Trafikverket påpekar att för att man ska kunna integrera reservhamnskapacitet i den militära hamnen krävs att planeringen kan fortgå utan avbrott.
Nato-krav: Höjd säkerhet och ny hamn. Dagens PS
Åland: Nordens svaga punkt? Dagens PS
Gotland vill beskatta turister. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.