Det som skulle bli en härlig semesterresa för 187 passagerare höll på att sluta i katastrof. Bara tre dagar senare skedde ännu en incident – med samma plan. Nu har den officiella utredningsrapporten släppts.
Charterjätte nära katastrof över England
Mest läst i kategorin
Det ska, kanske föga förvånande, handla om olycksdrabbade Boeing.
Två “allvarliga incidenter” inom tre dagar har fått den brittiska haverikommissionen att höja på ögonbrynen.
Katastrof i luften
Allting började tidigt den 17 oktober förra året, när ett TUI Boeing 737 med destination Kos lyfte från Manchester Airport.
Bara sex minuter in i flygningen upptäcktes ett allvarligt problem: kabintrycket fungerade inte.
Orsaken? Underhållspersonalen hade nyligen arbetat med flygplanet men helt enkelt glömt att slå på ett gäng viktiga system.
Besättningen agerade dock snabbt och lyckades återställa systemen, men inte innan både passagerare och besättning utsattes för risker kopplade till hypoxi – alltså syrebrist.
Efter en försiktig flygning tillbaka landade planet säkert i Manchester.
Läs också: Valencias rop på hjälp efter katastrof. Dagens PS
Senaste nytt
Incident tre dagar senare
Man kunde tro att det var slut på dramatiken för det här flygplanet. Men den 20 oktober, bara tre dagar senare, var olyckan återigen ett faktum.
Under en turbulent landning på Leeds Bradford Airport inträffade ett nytt fel. Den här gången var det ett “katastrofalt haveri” i ett av noshjulens lager vilket gjorde att planet gled av landningsbanan.
Planet tog stor skada men passagerarna undkom lyckligtvis utan skador.
Två tillbud inom tre dagar fick dock den brittiska haverikommissionen att höja på ögonbrynen. Nu har de släppt sin rapport, rapporterar Bristol Post.
Underhållsbrister och missar
Rapporten från den brittiska haverikommissionen (AAIB) pekar på flera potentiella problem. Bland annat berodde det första felet – att systemen för kabintryck inte aktiverades – på att underhållspersonalen helt enkelt inte hade återaktiverat systemen inför flygningen.
“Underhållspersonalen hade försummat att återaktivera dessa system efter tidigare underhållsarbete, och de missades under förberedelserna inför flygningen”, står det i rapporten.
Man konstaterar att ingen av piloterna upptäckte felet under sina kontroller och att de inte heller följde säkerhetsprotokollen när varningarna väl uppstod.
Trötta piloter
Därtill pekar man ut piloternas arbetsbelastning som en käpp i hjulet. Båda piloterna hade nämligen kallats in på standby mitt i natten med minimal sömn i bagaget.
Flera veckors intensivt arbete och övertid menar man kan ha påverkat både beslut och uppmärksamhet.
Även om kaptenen själv inte ansåg att trötthet spelade in, menar experter att kronisk trötthet ofta är svår att upptäcka hos sig själv. När marginalerna är små kan sådana faktorer vara avgörande.
Incidenterna är en påminnelse om att flygsäkerhet börjar långt innan planet lämnar marken, menar rapporten.
När rutiner brister – oavsett om det handlar om mänskliga faktorer eller tekniska detaljer – kan konsekvenserna bli katastrofala.
Läs också:
Boeing tar in 250 miljarder – måste rädda kreditvärdigheten. Dagens PS
Katastrof för nya elmodellen: “Vem i hela världen ska man lita på”. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.