Dagens PS

Bron floppade – tusentals färre pendlar till Danmark

Danmark
Sauron? Nej, Öresundsbron nattetid. Foto: Johan Nilsson / TT
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 22 aug. 2023Publicerad: 22 aug. 2023

När bron byggdes var det bland annat för att man trodde på en gemensam arbetsmarknad och 30 000 jobbpendlare till Danmark. Idag är de knappt hälften.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Öresundsbron invigdes 1 juli 2000. Då var en av visionerna det ”Greater Copenhagen” och den gemensamma arbetsmarknad som skulle skapas.

Bland annat såg man framför sig 30 000 människor som skulle arbetspendla över bron varje vardag.

Så blev det inte. År 2008, åtta år efter brons invigning, fanns det visserligen 19 000 jobbpendlare.

Nu, år 2023, är antalet 16 000, knappt hälften av den vision som lyfte brobygget vid millennieskiftet.

MISSA INTE: Ska jag amortera extra på bolånet eller spara i aktier? – Dagens PS

”Ett antal gränshinder” med Danmark

”Med alla de givna förutsättningarna och den potential som finns i Greater Copenhagen, så finns det dessvärre ett antal gränshinder som bromsar ekonomisk tillväxt och arbetsmarknadsintegration i regionen”, säger Carl Johan Sonesson, Greater Copenhagens ordförande och regionstyrelsens ordförande i Skåne.

”Lösningar till de gränshindren vilar ofta på nationella beslutsfattare i Sverige och Danmark. I Greater Copenhagen arbetar vi aktivt politiskt och sträcker ut handen till regeringarna med att lyfta fram problematiken och de möjliga lösningarna till hur vi kan utnyttja befintliga möjligheter”, tillägger Sonesson.

ANNONS

Senaste nytt

Olika regelverk

ANNONS

Gränshinder som stoppar vidare integration av arbetsmarknaden över Öresund är bland annat olika socialförsäkringssystem, regler för beskattning och pension samt svårigheter för tredjelands-medborgare (ej EU-medborgare) få lov att ta jobb i grannlandet, skriver man i ett nytt uttalande.

”En välfungerande och sammanhängande arbetsmarknad i Öresundsregionen är viktig för den ekonomiska tillväxten i området”, säger den danska ministern för nordiskt samarbete, Louise Schack Elholm.

”Företagen ska ha tillgång till kvalificerad arbetskraft från hela regionen och man ska som arbetstagare kunna pendla fritt över Öresund. De barriärer som gör det svårt att bo och arbeta över gränsen, arbetar vi på att få bort och det arbetet fortsätter vi med”.

Fler problem

Samtidigt pekar man återigen på nya problem som kommer att uppstå. När den fasta förbindelsen under Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland står klar 2029 kommer transporterna mellan kontinenten och den skandinaviska halvön att öka markant.

Då behövs en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark, menar man. Vägtrafiken kan öka upp till 120 procent då om inte Danmark och Sverige investerar i infrastruktur för att lösa flaskhalsar och kapacitetsproblem, enligt en rapport som nyligen presenterades.

Läs mer om Sveriges relation till Danmark:

Skånska politiker vill ha tunnelbana till Köpenhamn – Dagens PS

Nu släcker energikrisen Öresundsbron – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]