Ett bränsleläckage ställer till det i en planerad amerikansk månlandning. Nu måste man göra omprioriteringar.
Bränsleläcka kan stoppa månlandning
Mest läst i kategorin
USA och Sovjetunionen inledde eran med månlandningar under 1960- och 1970-talen, med USA:s månlandning 1969 som premiären.
Sedan sattes månlandningarna på paus i rymdprogrammet. Under 2000-talet har satsningarna dock tagit ny fart.
Kina anslöt sig till månlandarna 2013 och Indien 2023. Förra året sågs även landare från Ryssland och från ett privat japanskt företag.
Dessutom gjordes en israelisk satsning 2019, som dock slutade i en krasch.
Nasas höjdpunkt
Senast USA lanserade ett uppdrag att landa på månen var i december 1972.
Apollo 17:s Gene Cernan och Harrison Schmitt blev de 11:e och 12:e männen som gick på månen, vilket avslutade en era som så här långt är Nasas höjdpunkt.
Vad som nu är aktuellt är det första amerikanska månlandningsförsöket på mer än 50 år.
Det har dock kantats av problem, vilka eskalerade när man under måndagen sköt upp Pittsburgh-baserade Astrobotic Technologys landare, och upptäckte en ”kritisk” bränsleläcka efter bara några timmar.
”Kritisk förlust”
Först rapporterades det hela som ”ett fel i framdrivningssystemet” men snart kom en specifikation om att det rörde sig om ”en kritisk förlust av bränsle”.
Sammantaget dämpar det hoppet om att den planerade månlandningen den 23 februari ska kunna genomföras, skriver Fortune.
“Vi utvärderar för närvarande vilka alternativa uppdragsprofiler som kan vara genomförbara vid denna tidpunkt”, säger Astrobotic Technology i ett uttalande.
Problemet med framdrivningssystem “hotar rymdfarkostens förmåga att mjuklanda på månen”, säger företaget.
Första privata
Astrobotics ambition var att bli det första privata företag, som framgångsrikt landade på månen, vilket bara fyra länder har åstadkommit.
En andra landare, från ett Houston-företag, ska lanseras nästa månad. I båda fallen har amerikanska rymdstyrelsen Nasa bidragit med miljoner till företagens satsningar.
I en kommentar inför uppskjutningen sade Nasas Joel Kearns att det var billigare och snabbare att använda privata företag för månlandningar, men att det fanns en extra risk med det.
Samtidigt sade han att Nasa var beredd att acceptera den risken.
“Varje framgång och bakslag är möjligheter att lära sig och växa”, var hans kommentar efter måndagens problem.
Läs även:
Nasa-rapport: UFO:n ska studeras med AI – Dagens PS
Rymden – årets största snackis
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.