Krisen i Röda havet fördjupas. För vissa branscher är krisen dock inte lika allvarlig. Nu ser analytiker en möjlig uppsida för bilbranschen.
Bilindustrins otippade vinst i Röda havet-krisen
Mest läst i kategorin
Krisen i Röda havet, i bemärkelsen houthi-attacker mot passerande fartyg, har dominerat delar av nyhetsflödet på sistone.
Inte så konstigt när 12 procent av den globala handeln – motsvarande ett värde av 1 biljon dollar – passerar via Bab all-Mandab-sundet.
Efter en rad attacker från huthirebeller i Jemen, har rederier i månader tvingats till långa och dyra omvägar.
Dagens PS rapporterade så sent som igår om hur frakterna i nuläget tar upp till tolv dagar längre tid på sig att nå sin destination, och hur fraktpriserna stiger markant.
Tesla och Volvo
Tesla planerar ett två veckor långt produktionsstopp vid en tysk fabrik och Volvo Cars ett tre dagars produktionsstopp i Belgien.
I andra branscher har brittiska Tesco, Marks & Spencer och Next flaggat för risken av högre priser för konsumenterna.
Houthi-krigarnas attacker i Röda havet, som så här långt fått minst 2 300 fartyg att ta långa – och dyra – omvägar med sin frakt.
Det slår ganska snabbt mot detaljhandeln, utifrån vår vana att frakta allt från träningsskor till plastleksaker över halva jordklotet.
Driver inflation
Centralbanker varnar nu, enligt Bloomberg, för att situationen kan medverka till en inflationsuppgång som stoppar räntesänkningar om den fortsätter.
Många företag tvingas dessutom räkna om transittider, betala högre fraktpriser och finna sig i dyrare försäkringar.
Allt detta slår mot företagens vinster och alla företag med den här typen av varufrakt som kommer att behöva justera sina prognoser för 2024.
Inom bilbranschen har prognosen för inkomster minskat med 5 procent, enligt data sammanställda av Bloomberg för de senaste tre månaderna.
”En av de första”
Det här har fått aktiehandeln att reagera.
Bilsektorn är “en av de första som lider på grund av sin komplexa och spända leveranskedja”, säger Thomas Brenier, aktiechef hos Lazard Frères Gestion i Paris, till Bloomberg.
Brenier undviker även detaljhandeln eftersom den snart ”kan lida av brist på produkter att sälja”.
“Om det varar ytterligare en eller två månader, kommer du säkert att se några vinstvarningar kopplade till detta,” förutspår Brenier med hänvisning till situationen i Röda havet.
Inte som covidåren
När det gäller fordonssektorn finns det dock analytiker som ser en annan bild av hur Röda havet-situationen kan påverka.
De flesta tror inte att branschen kommer att tvingas uppleva en upprepning av covidårens problem, vilket andra spekulerat i.
”Mycket lägre nu”
“Dyrare bränsle, extra dagar med hyrt utrymme och högre fraktpriser kommer att vara negativt för företagens vinster, men om man sätter detta i perspektiv är transportkostnaderna cirka 57 procent lägre än covid-nivåerna,” skriver Bofas analytiker John Murphy.
Bloomberg Intelligence går längre än så och påpekar att krisen till och med kan ”tillåta biltillverkare att upprätthålla högre fordonspriser”.
Läs även:
Hela havet stormar – nu planerar rebellerna nya attacker Dagens PS
Fraktpriserna skenar efter attackerna i Röda havet Dagens PS
Krisen i Röda havet gör att flygfrakt ökar – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.