Dagens PS

Attackerna i Röda havet hotar globala priser

attack Röda havet
Houthi-rebeller attackerar ett fartyg i Röda havet. De lovar att störa trafiken så länge Israel fortsätter att kriga mot Hamas. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 19 dec. 2023Publicerad: 19 dec. 2023

Houthi-rebellerna i Jemen tänker inte avsluta sin attacker mot fraktfartyg i Röda havet. Det leder inte bara till högre oljepris, det kan även leda till högre kostnader för konsumenterna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Houthi-rebellerna i Jemen, som stöttar Hamas, fortsätter att attackera fartyg som skeppar olja till och från Israel. Det har redan lett till att danska rederijätten AP Møller-Mærsk förra veckan stoppade sina fartygsfrakter genom Röda havet.

Under måndagen beslutade även det brittiska energibolaget BP sig för att avbryta sin oljetransporter genom Röda havet.

Högre priser för konsumenterna

Sådana beslut eldar inte bara på oljepriset, det leder även till störningar i den globala leveranskedjan – vilket gör att konsumenterna i slutändan kommer få betala högre priser för sina varor.

När allt fler bolag nu överväger att sluta frakta varor genom Suezkanalen och istället ta omvägen runt hela södra Afrika till Indiska oceanen, lägger det automatiskt på ytterligare två veckors fraktrutter, med ökade bränslekostnader och eventuella andra förseningar.

Röda havet skapar nya förseningar

Omkring 19 000 fartyg tar sig redan genom Suezkanalen varje år.

Om de nu börjar se sig om efter nya rutter ger det i sin tur förseningar som sträcker sig till andra områden i till exempel Asien, när leveranskedjorna börjar hacka.

Det är Egypten som äger och sköter transporterna genom den berömda kanalen, och landets ekonomi har redan drabbats genom utebliven turism på grund av kriget i Israel. Egypten drog in hela 9,4 miljarder dollar på fartygstrafiken genom kanalen under räkenskapsåret 2022-23.

ANNONS

Pengar som nu kan utebli, inte bara för Egypten, utan för många spelare i leveranskedjorna, berättar CNBC.

“Importörer kommer behöva öka sin lager på grund av osäkerheten och betala mycket mer, medan andra kommer förlora marknadsandelar eftersom tidsplanen inte längre kommer vara konkurrenskraftig”, säger Yoni Essakov i den israeliska sjöfartskammaren.

Läs även:

Israel krigar vidare utan stöd från omvärlden – Dagens PS

Oljejätten BP:s vinst rasar – det gör även aktien – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Studio

Fastighetsmarknaden – så kan framtiden se ut

21 nov. 2024
ANNONS