Under Donald Trumps förra mandatperiod vurmade företagen i USA för Kina. Men det var då det – så är det inte längre.
Amerikansk Kina-feber har svalnat
Mest läst i kategorin
Trump gör nu comeback i Vita huset och ett regelrätt handelskrig rycker allt närmare.
Trump har deklarerat att skyhöga handelstullar ska införas mot importerade varor från Kina.
Läs även: Trump lovar 25-procentiga tullar mot Mexiko och Kanada Dagens PS
När han gjorde samma sak under sin tidigare presidentperiod opponerade sig en rad amerikanska företag. Bjässar som Apple och Nike sade att det skulle påverka de amerikanska konsumenterna med kraftigt höjda priser.
Bönder och företag som exporterade mot Kina varnade för vedergällningsaktioner från Peking.
Kina inte längre lika populärt
Det här konstaterar The Wall Street Journal men förklarar att de amerikanska företagen inte alls är lika högljudda i dag mot Trumps aviserade handelstullar mot Kina, det är i stort sett tyst och anledningen uppges vara att företagen inte längre ser Kina som möjligheternas land.
Medan republikanen Donald Trump mobiliserar sin andra administration har tron på Kinas tidigare blomstrande ekonomi vissnat.
Läs mer: Så ska stukade Kina få fart på ekonomin Dagens PS
Både Washington och Peking har vid sidan av det gjort det svårare för amerikanska företag att lyckas på den kinesiska mrkanden, framgår det.
“Amerikanska företag är mer försiktiga med att göra affärer i Kina”, säger Anja Manuel, verkställande direktör för Aspen Security Forum och konsult för amerikanska företag som gör affärer utomlands, till WSJ och berättar att det ser lika illa i Kina ut för alla branscher med hemvist i USA.
Kina var under 2023 och dess för innan USA:s tredje största exportland efter Mexiko och Kanada, enligt artikeln.
Skalar ner och flyttar affärerna
I dag har många amerikanska företag som har stora andelar av sina investeringar i Kina börjat skala ner på sina verksamheter rejält och flyttat affärerna till andra länder.
För företag från USA som försöker konkurrera med inhemska, kinesiska företag är svårigheterna uppenbara då de sistnämnda företagen, både privata och statliga, gynnas av subventioner och andra policylättnader, det har bland andra teknikjättarna Microsoft, IBM Oracle från USA fått uppleva.
På bilmarknaden har amerikanska General Motors tidigare varit starkt positionerat i Kina, men stora marknadsandelar har i dag gått förlorade till kinesiska biltillverkare, däribland den inhemska elbilsdominanten BYD, som också kan dra fördel av statliga subventioner.
Regleringar både från USA och Kina
Medan Peking sätter käppar i hjulen har amerikanska företag stoppats från Washington genom strikta regleringar, exempelvis när det gäller export av chip till artificiell intelligens, något som Ai-chiptillverkaren Nvidia fått erfara.
USA värnar, heter det, den nationella säkerheten och vill förhindra att Kina använder AI-chip till sin militära industri.
Techjätten Apple har kontrakttillverkare via sina leveranskedjor, men handelstullarna som både Biden och Trump satt upp hindrar de varor som produceras att exporteras till USA.
Apple har styrt om delar av sin produktion till Vietnam för att så långt det är möjligt slippa drabbas av USA-tullarna.
Meningslöst att gnälla på tullarna
Kina är världens näst största ekonomi efter USA, men företag vinner knappast något på att klaga över handelstullarna.
“Om ett företag går till kongressen eller administrationen och säger att våra investeringar i Kina genererar inkomster, jobb eller export för USA, är motkravet att företaget i stället borde investera i USA. Slut på konversationen”, säger Kurt Tong, en före detta amerikansk diplomat som nu är managing partner på affärsrådgivningsfirman The Asia Group, till CNN.
Läs även: Det tysta kriget: Så ska Kina utmana USA:s dominans Dagens PS
Läs mer: Strafettpinnen som Kina kan ta över efter USA Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.