Det börjar bli trångt i Panamakanalen. Då gäller det att öppna plånboken om man som fartygskapten vill slippa sitta och vänta i långa köer.
Åk före i Panamakanalen – så här mycket kostar det
Mest läst i kategorin
Problemet vid Panamakanalen ser inte ut att lösas utan hela tiden förvärras. Det är trafikstockningen, som uppges vara orsakad av torka sedan i våras, som gjort att vattennivåerna vid kanalslussen är extremt låga. Väntetiden är därmed runt tre veckor för de fartyg som vill ta sig genom den kända kanalen.
Stora summor för fartyg att korsa
Att ta extra betalt för att låta fartyg gå före i kön har samtidigt visat sig vara en rejäl kassako för kanalen, där japanska Eneos Group slog rekordet genom att betala nästan fyra miljoner dollar i auktion, på onsdagen. Den summan, ska förtydligas, är utöver de flera hundratusen dollar som det kostar för samtliga fartyg att korsa Panamakanalen.
De höga summorna avskräcker därmed många bolag som helt enkelt inte vill betala de jättelika avgifterna.
“Det handlar om nästan 4,5 miljoner dollar, så det tar bort många fartyg”, säger Oystein Kalleklev, chefen på Flex LNG.
Att vissa försvinner bort krävs emellertid nästan för närvarande eftersom kanalen inte kan erbjuda några hållbara transportmöjligheter för det stora antal fartyg som helst hade velat passera, berättar Fortune.
Vill spara vatten
Situationen förvärrades i juli då Panamakanalens myndighet införde ytterligare vattenbesparingsåtgärder. Myndigheten kräver att de största fartygen måste bli 40 procent lättare innan de släpps igenom, vilket tvingar handelsfartyg att lossa containrar, ankra upp och beställa nya fartyg som tar över rutten.
För den som verkligen vill komma igenom gäller det alltså att först öppna plånboken rejält.
Läs även:
Spansk turistskräck: Kryssningsfartyg tvingas ut – Dagens PS
“Mörka fartyg” transporterar olaglig olja världen över – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.