Flygplanet, en Airbus A380, har flugit i 294 timmar med det meterlånga verktyget fastkilat i motorn, visar en skräckrapport.
Airbus har flugit i ett år – med verktyg i motorn
Mest läst i kategorin
Business Insider berättar om den allvarliga incidenten, som upptäcktes i samband med en planerad underhållskontroll i Los Angeles.
Men då hade A380-jetplanet från det australiska flygbolaget Qantas redan flugit nästan 300 timmar med verktyget inuti motorn, enligt utredningsrapporten från Australian Transport Safety Bureau, ATSB, uppger tidningen.
Plötsligt händer det
Verktyget har legat i en av planets fyra motorer sedan en underhållskontroll den 6 december i fjol, nästan i ett års tid alltså, och hängt med på alla rutter till de fyra destinationerna som superjumbojeten trafikerar.
Enligt utredningen lämnade en ingenjör kvar verktyget i motorns insug i tron att det skulle behövas senare. Vid inspektioner kunde verktyget inte hittas – förrän nu.
I rapporten som Business Insider nu refererar till skriver från Australian Transport Safety Bureau:
“Skräp och skador på främmande föremål kan utgöra ett betydande hot mot säker drift av flygplan.”
Letade inte efter verktyget
Någon procedur att leta efter verktyget som var försvunnet gjordes inte, och underhållsingenjören som hade ansvar för det släppte i väg planet trots att verktyget inte var redovisat.
Qantas har ännu inte kommenterat uppgifterna i BI.
Läs även: Flygrädd? Här är de farligaste platserna i ett flygplan Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.