En fejknyhet om Volodymyr Zelenskys fru som köper en Bugatti för 4,8 miljoner dollar med amerikanskt bistånd fullkomligen exploderade på nätet. Bots, rysk statlig media och pro-Trump-influerare på X spred den. Allt som en del av ett AI-drivet nätverk.
AI-bluff: Zelenskys fru sägs ha köpt en Bugatti
Mest läst i kategorin
Inom loppet av 24 timmar spreds rysk desinformation, om att Zelenskys fru köpt en Bugatti, blixtsnabbt över internet.
Enligt Wired kom det ursprungligen från en okänd fransk sajt och blev snabbt en trend på X och toppresultatet på Google.
Bugatti Tourbillon till Ukraina, eller?
Den 1 juli publicerades nyheten på Vérité Cachée.
Rubriken löd: “Olena Zelensky blev den första ägaren av den helt nya Bugatti Tourbillon.”
Artikeln påstod att hon under en resa till Paris med sin man i juni fick en privat visning av en ny superbil från Bugatti och omedelbart lade en beställning. En video visade en man som påstod sig jobba på bilfirman.
Men både videon och sajten visade sig vara helt fejk.
Kopplat till ryska regeringen
Vérité Cachée sägs vara en del av ett nätverk av sajter som troligen är kopplade till ryska regeringen. De sägs sprida rysk propaganda och desinformation i Europa och USA.
Cybersäkerhetsföretaget Recorded Future säger att dessa sajter använder AI för att skrapa, skapa och manipulera innehåll.
Dussintals ryska medier, många ägda eller kontrollerade av Kreml, täckte Bugatti-historien och hänvisade till Vérité Cachée som källa. De flesta artiklar dök upp den 2 juli och historien spreds i flera pro-Kreml kanaler med hundratusentals följare. Länken främjades även av Doppelganger-nätverket av fejkade botkonton på X, enligt forskare på @Antibot4Navalny.
Bugatti förnekade Zelenskys köp
Bugatti hade redan gjort ett uttalande som förnekar hela historien.
Men desinformationen spreds så snabbt på X. Den postades av flera pro-Kreml-konton innan den plockades upp av Jackson Hinkle, ett pro-rysk, pro-Trump troll med 2,6 miljoner följare.
Hinkle delade historien och påstod att det var “amerikanska skattepengar” som betalade för bilen. Att någon ens går på det.
Engelskspråkiga sajter började sedan rapportera om historien. De citerade sociala medieinlägg från personer som Hinkle samt artikeln från Vérité Cachée. Resultatet blev att den som sökte på “Zelensky Bugatti” på Google fick upp en länk till MSN, Microsofts nyhetsaggregator. MSN återpublicerade en historia skriven av Al Bawaba, en nyhetsaggregator från Mellanöstern, som hänvisade till “flera sociala medieanvändare” och “rykten.”
Trendade oerhört snabbt
Det tog bara några timmar för den fejkade historien att bli en trend online och toppresultatet på Google. Det om något visar hur enkelt det är för onda aktörer att undergräva människors förtroende för det de ser och läser online.
Inte konstigt att det får många är svårt att avgöra vad som är sant och inte.
“Användningen av AI i desinformationskampanjer undergräver allmänhetens förtroende för media och institutioner. Illvilliga aktörer utnyttjar sårbarheter i informationssystemet för att sprida falska berättelser mycket billigare och snabbare än tidigare”, säger McKenzie Sadeghi, NewsGuards AI- och utrikesredaktör.
Bugatti Tourbillon: En ny era för hyperbilar
En helt ny era har startat. Bugatti har skapat ett konstverk, Tourbillon. På insidan hittar vi en instrumentpanel skapad av schweiziska urmakare. Bugatti
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.