Arbetet med att få bort fartyget som orsakar stopp i Suezkanalen kan pågå i veckor, och leda till stora problem i leveranskedjorna till Europa och få konsekvenser för global handel.
Stopp i Suezkanalen kan pågå i veckor
Mest läst i kategorin
Det 400 meter långa fraktfartyget Ever given är ett av de största av sitt slag. Efter att ha gått på grund i är nu hela Suezkanalen blockerad sedan tisdag morgon, som Dagens PS skrev om då.
Suezkanalen löper mellan Medelhavet och Röda havet och är den kortaste handelsvägen via vatten mellan Europa och Asien.
Överväger vägen runt Afrika
Fartyget ligger på snedden fullastad med 200 000 ton frakt och blockerar all annan trafik. 150 fartyg står i kö för att komma förbi Suezkanalen. Nu kommer rapporter om att stoppet i kanalen kan pågå i flera veckor.
“Det kan ta dagar till veckor. Att ta in all utrustning vi behöver, som inte finns runt hörnet”, säger Peter Berdowski vd för Boskalis, bolaget som sköter räddningsarbetet, till holländsk media enligt brittiska LBC.
Andra rederier överväger att ta vägen runt Afrika vid Godahoppsudden för att komma runt problemet. Ett av dem är Stena Bulk.
“Drar det här ut på tiden så blir det en stor utmaning”, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk till SvD Näringsliv.
“Vi tittar på den möjligheten, men det skulle ta tio dagar extra. Det är ju ytterst våra kunder som bestämmer hur vi ska göra.”
Suezkanalen uppskattas stå för 12 procent av världens handelsvolym, skriver SvD Näringsliv. Vad lasten består av på fartyget som orsakar stoppet är inte känt.
“Systemet redan ansträngt”
Egypten meddelade under onsdagen att den gamla, smalare delen av kanalen skulle öppnas för trafik för att undvika ett totalstopp, men inte alla fartyg kan passera där.
Redan innan stoppet larmade rederiet Maersk om “extremt läge” för godstrafiken till Sverige. Hur stoppet i Suezkanalen påverkar svensk industri går inte att säga i dagsläget, men det är troligt att leveranskedjorna påverkas.
“Systemet är redan ansträngt. Något sådant här kan leda till ännu högre priser och strul i systemen, det finns ett schema för när de här fartygen ska lägga till vid olika hamnar så det kan bli stora problem i nätverken”, säger Johan Woxenius, professor i sjöfartslogistik vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet till SvD Näringsliv.
Läs mer: Skepp på grund – blockerar hela Suezkanalen – Dagens PS
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.