Creative Footprint är en internationell modell för att inventera och mäta nattliv och kulturaktiviteters inverkan på städer.
Stockholms kulturaktiviteter och nattliv inventeras
Mest läst i kategorin
Med metoden Creative Footprint kan Stockholm jämföras med andra städer som, exempelvis New York, Berlin eller Tokyo, som redan har använt metoden för att mäta sina städers “kreativa fotavtryck”.
“Nattlivet betyder mycket för stockholmare, besökare och turister, men står också för många viktiga arbetstillfällen. Det är en viktig del av Stockholms identitet och attraktionskraft som vi måste värna och utveckla. Med Creative Footprint får vi ett välkommet verktyg för att kunna mäta nattlivets och kulturens inverkan på Stockholm och andra städer”, säger Anna König Jerlmyr, ordförande Stockholm Business Region och finansborgarråd Stockholms stad, i ett pressmeddelande.
Viktigt med kulturdriven stadsutveckling
Mätningen och kartläggningen av Stockholms kreativa utrymmen görs av VibeLab, i samarbete med Fastighetsägarna Stockholm, Stockholm Business Region och Atrium Ljungberg, och genomförs i partnerskap med University of Pennsylvania. Resultatet kommer att presenteras i en rapport i slutet av året.
“Vi vet att musik- och kulturliv är viktiga motorer för en attraktiv stad, både på ett ekonomiskt och ett socialt plan. Att jobba med kulturdriven stadsutveckling är därför viktigt för oss på Atrium Ljungberg”, säger Jon Allesson, affärsutvecklingsansvarig för stadsinnovation på Atrium Ljungberg, i pressmeddelandet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.