Dagens PS

Stålchefen: "2026 finns vi på marknaden"

Eva Vitell, vd Hybrit, berättar för Jesper Börjesson om det spännande stålprojektet. (Foto: Rejlers Play)
Eva Vitell, vd Hybrit, berättar för Jesper Börjesson om det spännande stålprojektet. (Foto: Rejlers Play)
Innehållspartner – Rejlers
Innehållspartner – Rejlers
Uppdaterad: 11 dec. 2023Publicerad: 23 nov. 2020

Hybrit är ett samarbete mellan SSAB, LKAB och Vattenfall, tre jättar. Målet är att byta ut kortkolet vid stålframställning mot fossilfri el och vätgas för att minska utsläppet. Vd Eva Vitell beskriver projektet. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pilotanläggningen invigdes förra veckan och har lovordats ända in på FN:s klimatmöte.

“Det är stor uppbackning för det här initiativet. Det finns en stark politisk vilja. Alla goda krafter samverkar känner jag”, säger Eva Vitell till Jesper Börjesson under intervjun i Reljers Play.

Tror på vätgas som framtiden

Det internationella intresset är väldigt stort, om än det fanns de som var skeptiska från början.

“När initiativet togs till Hybrit, då var det ett och annat ögonbryn som höjdes på; ‘Kan det där verkligen vara framtiden?’. Men efter det, och nu här på sistone, är det fler och fler stålbolag som går ut och säger att de tror på vätgas som framtiden för en fossilfri stålproduktion.”

Sverige i unik sits

Hybrit är tack vare Sveriges goda tillgång till fossilfri el det enda ståltillverkningsprojekt som är helt grönt, på dess skala.

“Demonstrationsanläggningen ska vara i drift i slutet av 2025 så att vi kan leverera fossilfritt stål till marknaden 2026. Det är väldigt snabbt. Det finns ingen ordinarie projektmodell som klarar av det här, utan vi kör helt oortodoxt.”

Siktar på vätgaslager

ANNONS

Ståltillverkning använder mycket elkraft vilket kan göra det svårt att förse stora produktioner med tillräckligt mycket fossilfri el. Hybrit siktar därför på att bygga ett vätgaslager i anslutning till anläggningen.

“Om lagret är tillräckligt stort så kan vi kanske vara frånkopplingsbara i flera dagar. Då blir vi en aktör som fungerar ganska bra i ett system med mycket vind. För om det inte blåser är det ofta så att det inte blåser på några dagar. Det är inte bara några timmar som går snabbt att reglera med ett batteri. Det är en väldigt häftig tanke.”

Läs mer: Säkerhetschefen: ”Sverige har varit fullständigt naiva”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Motor

Svenskar sämre än andra på att backa 

15 nov. 2024
ANNONS