Inför klimattoppmötet COP 26 i Glasgow riktar Unilever-vd:n Paul Polman kritik mot sina kollegor i näringslivet. Polman tycker att många företag sätter aktieägarnas avkastning före långsiktig hållbarhet. Han säger också att många bar ager läpparnas bekännelse när det gäller att ställa om.
Unilever-vd: "Företag sätter vinsten framför klimatet"
Mest läst i kategorin
Paul Polman är vd för Unilever, som producerr varor till dagligvaruhandeln. Nyligen gick bolaget, tillsammans med några andra stora koncerner, ut med att företaget siktar på fossilfri sjötransport till år 2040.
Paul Polman själv sitter i styrelsen för ett företagslett initiativ som kallas Imagine, I en intervju med CNBC uttrycker han stark frustration över att näringslivet inte har kommit längre i klimatarbetet. Han menar att många företag lovar mycket som de sedan inte håller. Snarare finns det kollegor i branschen som fördröjer en hållbar utveckling, enligt Paul Polman.
Många företag i USA kommer med “stora löften om att nå nollutsläpp och ta bort kol ur hela sin värdekedja, och får applåder för det.” Vad som sedan händer, enligt Polman är att flera av dessa företag “använder pengar för att stoppa Bidens infrastrukturplan som försöker tackla en del av de frågorna. Varför? För att det finns en liten skattehöjning med i bilden.”
Polmans slutsats i intervjun med CNBC är att i slutändan sätter företagen “aktieägarna, den kortsiktiga aktieutdelningen, över mänsklighetens långsiktiga framtid”.
Till de mer positiva tecknen inför toppmötet räknar Polman det näringslivsledda Glasgow Financial Alliance for Net Zero – GFANZ. Projektet arbetar för att både regeringar och sktörer i näringslivet ska ställa om.
“Vi har 9000 miljarder dollar under förvaltning som vi ber regeringar att utnyttja för att få bort kol ur sina portföljer och fortsätta framåt”, säger han.
Läs också:
Bill Gates dubblar Storbritanniens satsning på grön energi
Mer pengar läggs på att skada klimatet än att rädda det
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.