Dagens PS

SAS lovar satsa på "hållbart flygbränsle"

varnar SAS
Pilotfacket varnar för att flygsäkerheten är hotad när SAS nu ersätter erfarna piloter med oerfarna. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 03 nov. 2021

Den pågående klimatkonferensen COP26 sätter uppenbarligen press på företagen – nu tänker SAS satsa på “hållbart flygbränsle”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Flygindustrin är som bekant en stor utsläppsbov och medan världens ledare lovar stort på klimatkonferensen COP 26 i Glasgow att bland annat minska växthusgasutsläppen drastiskt och upphöra med avskogningen till år 2030 gör även flygbolaget SAS nu ett utspel tillsammans med energijätten Vattenfall, oljejätten Shell och teknikföretaget Lanzatech.

Parterna ska, framgår det, “undersöka möjligheten för världens första storskaliga produktion av hållbart syntetiska flygbränsle”, enligt ett pressmeddelande.

Enligt planen, om den går i lås, ska en produktion startas upp som framställer 50 000 ton syntetiskt flygbränsle – elektrobränsle – per år, “förutsatt ett framtida investeringsbeslut”, heter det.

Det så kallade hållbara flygbränslet ska tillverkas av fossilfri el och återvunnen koldioxid med hjälp av Lanzajet-tekniken “alcohol to jet”, som den benämns.

Ska fylla SAS tank till 25 procent

År 2030 är målet vid full produktion från anläggningen att 25 procent av SAS globala behov av flygbränsle ska vara hållbart flygbränsle.

De inblandade aktörerna ska nu utföra djupanalyser och någon gång mellan 2026 och 2027 är det att produktionen vid anläggningen, som enligt plan hamnar nära Forsmark, ska vara i gång.

SAS vd Anko van der Werff hoppas att satsningen ska påskynda flygbolagets omställning till netto noll utsläpp.

Anna Borg, Vattenfalls vd, ser det hela som “en verkligt bra möjlighet” för flygbranschen att mer miljövänlig.

ANNONS

Anna Mascolo, vd för Shell Aviation, säger å sin sida att det nu finns potential för att minska flygindustrins klimatavtryck.

Jennifer Holmgren, koncernchef för Lanzatech, konstaterar att det är en utmaning att producera tillräckligt med hållbart flygbränsle och att det är viktigt att få med hela flygindustrin.

Så ser parternas olika roller ut

Projektet har som mål att inleda elektrobränsleproduktion i Sverige. Parterna har skrivit under en avsiktsförklaring och kommit överens om att Vattenfall ska undersöka områdena fossilfri elförsörjning, vätgasproduktion och infångning av koldioxid.

Shell ska titta närmare på bränsleproduktion, logistik och fungera som köpare av elektrobränslet. Lanzatech står för expertisen inom gasfermentering som handlar om att framställa etanol av inkommande gasströmmar, och parterna ska också licensiera Lanzajet-tekniken som konverterar etanolen till elektrobränsle.

SAS deltar som potentiell köpare av elektrobränslet.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]