Sverige får betala en rejäl slant för att få bort utsläppen inom industrin och transportsystemet.
Så hög blir notan för elektrifieringen: "Inte orolig"
Mest läst i kategorin
Enligt SvD måste landets elsystem byggas ut ordentligt för att det inte ska bli stopp för elbilar och elektrifieringen av industrin.
“Det är ett jättesteg. Vi har så otroligt mycket fossila drivmedel och nu ska de bort. Det krävs en riktig samhällsomvandling”, säger Anna Regnstrand, projektledare på branschorganisationen Energiföretagen, till tidningen som konstaterar att Sverige har som mål att helt få bort utsläppen från alla bilar, lastbilar och bussar till 2045.
Totalnota på över 1 200 miljarder
Totalt sett väntas övergången kosta 50 och kanske till och med uppåt 60 miljarder kronor per år för att ro elektrifieringen i land.
Det är, skriver SvD, en “markant ökning från de cirka 30 miljarder per år som tidigare använts”.
Energiföretagen har räknat ut att investeringar på omkring 670 miljarder kronor kan behövas göras de kommande 25 åren för att klara elproduktionen. Till det kommer en elnätsutbyggnad under samma tid som väntas kosta sammanlagt 550 miljarder kronor.
Om inte det här görs hotas elbilarnas framfart och elektrifieringen av industrin, heter det.
Men energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) är inte orolig:
“Jag är inte orolig för att vi ska klara omställningen och jag ser ingen risk för att utrullningen av elbilar ska försenas”, säger Ygeman till SvD.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.