Dagens PS

Lundin Energy totalsågas – säljer ”koldioxidneutral” olja

Lundin Energy vid Norges gigantiska oljefält Johan Sverdrup.
Vad händer med den norska oljan efter valet? (Foto: Lundin Energy)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 29 juni 2021Publicerad: 29 juni 2021

Svenska gas- och oljebolaget Lundin Energy ska sälja ”koldioxidneutral” olja. Numera är oljan från norska oljefältet Johan Sverdrup certifierad utsläppsfri”. Samtidigt totalsågas bolaget: ”Vad är nästa steg – folkrättsbrottskompensation?”, säger Gustav Martner på Greenpeace till Dagens PS.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Lundin Energy har meddelat att man ska sälja koldioxidneutral fossil olja från Norges gigantiska oljefält Johan Sverdrup.

Oljan är “certifierad utsläppsfri” där bolaget har fått en grön stämpel genom att vara koldioxidneutrala.

Det hela går ut på att oljebolaget inte räknar in de utsläpp som sker längs hela värdekedjan med kunder och slutkonsumenter – utan enbart utsläppen inom den egna produktionen.

Stark kritik

Det får miljöorganisationen Greenpeace att se svart.

Gustav Martner, ansvarig för greenwashingfrågor på Greenpeace beskriver det som att Lundin Energi ”trollar bort” utsläppen från produktionen genom att driva oljeplattformarna med förnybar energi i form av vind- och vattenkraft.

De utsläppen som sedan återstår kompenseras med klimatkompensation – som till exempel trädplantering.

”Man kan inte ha utsläpp ogjorda och klimatkompensation används på alltmer bisarra sätt”, säger Gustav Martner och jämför med Lundin Energys tidigare involvering i folkrättsbrott i Sudan.

”Vad är nästa steg – folkrättsbrottskompensation?”

ANNONS

Nästa nivå av greenwashing

Många företag sysslar med greenwashing men med ”koldioxidneutral” olja tar Lundin Energy konceptet till nästa nivå, menar Gustav Martner.

”Lundin Energy sätter med sin totala skamlöshet ljuset på hela oljebranschen vars övriga aktörer ofta är lite mer subtila i sin greenwashing, men därmed faktiskt kan anses ännu mer problematiska eftersom en lyckad greenwashingkampanj handlar om att lyckas vilseleda en genomsnittskonsument”, säger Gustav Martner och pekar på att det svenska oljebolaget denna gång dragit grönmålningen alltför långt – ”för det kan ju rimligen inte finnas en enda politiker eller normalt funtad människa som går på den här bluffen”.

Att inte räkna alla sina utsläpp är vanligt förkommande bland många bolag menar han och ger exempel på Scan och Cementa.

Systemförändring 

Vad som saknas i grunden är istället en systemförändring – där vi slutar förbränna fossila bränslen. Men det saknas ofta i företagens ”kortsiktiga maxvinst-tänk” som går ut på att slippa ansvaret med utsläppsminskningar.

”Just därför måste politikerna sätta gränserna, och inte företagen.”

 

Relaterade artiklar

ANNONS

Läs mer: Lundin har egen rapport om folkrättsbrott

Läs mer: Klimatskurkarna: Bolagen med mest utsläpp 2020

Läs mer: CCS på Gotland och oljejättarna i ”projekt långskepp”

Läs mer: Koldioxidfri cement en ”glädjekalkyl” – regeringen sågas

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]