Göteborgsbaserade Liquid Wind ska skapa grön sjöfart genom att bygga två fabriker i månaden för att producera klimatneutral metanol.
Liquid Wind vill bli världsledande på grön sjöfart
Mest läst i kategorin
Det pågår ett bränslerace för att göra sjöfarten klimatneutral. I en intervju med Göteborgs-Posten går den göteborgsbaserade startupen Liquid Wind ut stenhårt och tror sig kunna bli marknadsledande i den kampen.
Deras lösning på hur sjöfarten ska bli renare är grön metanol. Det tror också världens största containerrederi Maersk, och kraftjätten Uniper som nyligen investerat i Liquid Wind.
“Vad vi, och bland annat Maersk, tror är att metanol är rätt väg att gå. Vill man att sjöfarten ska bli helt koldioxidneutral finns det inte många andra alternativ att gå på just nu, säger Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind till Göteborgs-Posten.
Satsar på elektro-metanol
Tekniken för att driva fartyg på bränslet finns redan där. GP skriver att Stena Lines tysklandsfärja Stena Germanica redan 2015 blev det första passagerarfartyget i världen att enbart drivas av metanol, efter att motorn konverterats till metanoldrift.
Nyckeln ligger i att producera bränslet i stor skala, och på ett grönt sätt. Liquid Wind satsar på grön sjöfart genom elektro-metanol – grön metanol från förnybar elektricitet och biogen koldioxid.
“I Kanada finns det också bra förutsättningar, men anläggningar i Norrland är helt klart bäst lämpade i hela Europa för att framställa elektro-metanol med tanke på tillgången till billig el och biogen koldioxid”, säger Fredriksson till GP.
Nästa år ska man bygga en anläggning i Örnsköldsvik, som i samarbete med lokala kraftbolaget Ö-vik Energi ska samla in energibolagets koldioxidutsläpp och omvandla det till 50 000 ton e-metanol per år.
Vill bygga världsledande konsortium
På sikt ska Liquid Wind bygga standardiserade e-metanolanläggningar i ett konsortium tillsammans med Siemens Energy, Haldor Topsöe, Carbon Clean och Axpo. Konsortiet ska bli världsledande, och projektera 500 anläggningar till 2050.
“Det är ganska ambitiöst, det betyder att vi måste projektera ungefär två stycken anläggningar i månaden. De samarbetspartner som vi jobbar med utomlands kommer göra grundarbetet på plats, medan vi står för att leverera teknikkonceptet, erfarenheten och närheten till slutkunden”, säger Claes Fredriksson till GP.
Läs mer: Kraftjätten blir storägare i svenska startupbolaget – Dagens PS
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.