Dagens PS

EU missar klimatmål för transportsektorn

EU missar klimatmål
Enligt Bränsledirektivet ska klimatpåverkan från drivmedel ha minskat med 6 procent från år 2010 till år 2020 men en rapport från EU-kommissionen visar att EU ser ut att missa målet. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 03 nov. 2021

EU-länderna kommer missa målet för förnybar energi i transportsektorn 2020, det visar EU-kommissionens rapport om uppfyllandet av Bränslekvalitetsdirektivet 2019.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Bränsledirektivet ska klimatpåverkan från drivmedel ha minskat med 6 procent från år 2010 till år 2020, ett delmål på 4 procents minskning till år 2017 fanns också med i direktivet. Enligt EU-kommissionens rapport svarar konventionella biodrivmedel för nästan hela klimatgasreduktionen.

År 2019 stod biodrivmedel för 5,6 procent av alla drivmedel på marknaden och endast 0,01 procent av vägtrafiken drevs med el. Under 2019 gav således biodrivmedlen 500 gånger större klimatnytta än elbilar.

Endast Sverige och Finland når målet

Det är endast Sverige och Finland som har nått upp över målet för år 2020. Sverige ligger mycket högre än alla andra EU-länder och Finland ligger strax över målnivån och hamnar på andra plats. De flesta EU-länder klarade inte att nå delmålet för 2017.

Reduktion av utslöpp från drivmedel i EU

Reduktion i växthusgasintensitet i drivmedel som EU uppnått i medlemsländerna 2010-2019, enligt Europeiska miljöbyrån EEA. (Källa EEA, Bild: Skärmdump)

“Siffrorna från EU-kommissionen bekräftar att EU:s klimatpolitik på transportområdet är ett stort misslyckande. Man lyckas inte ens nå upp till det mycket blygsamma målet 2020 på en minskad klimatpåverkan med 6 procent. Sverige har klarat nära 20 procent med en ordentlig satsning på biodrivmedel, säger Svebios vd Gustav Melin i ett pressmeddelande.

Sveriges mål högre än EU:s

I Fit for 55-paketet föreslår EU-kommissionen att målet för år 2030 ska vara en 13-procentig reducering av klimatpåverkan i transportsektorn. I Sverige ligger det målet på en 70-procentig reduktion.

“EU-kommissionen bedriver en politik som begränsar användningen av biodrivmedel, särskilt från jordbruksgrödor, och ensidigt gynnar elektrifiering och vätgas. Konsekvensen har hitintills blivit en ytterst liten klimatnytta och att hela unionen är kvar i samma beroende av importerade fossila bränslen som tidigare. Detta samtidigt som vi lägger ner åkermark i Europa. År 2019 stod fossila drivmedel för 94,4 procent av alla drivmedel i EU och det är en mycket långsam utveckling, säger Gustav Melin i pressmeddelandet.

ANNONS

Läs mer: Projekt om infrastruktur i stadsmiljö får medel från Formas

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS