Dagens PS

Elsparkcyklarna är Stockholms framtid – enligt partierna

Elsparkcyklar
Klagomålen på elsparkcyklar i Stockholm väller in till trafikkontoret – men stadens styrande vill behålla dem. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 02 aug. 2021

Klagomålen på elsparkcyklarna i Stockholm väller in till trafikkontoret. Men de flesta av stadens styrande politiker ser ut att vilja ha dem kvar, om än med förändringar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I Stockholm finns det nu 21 000 elsparkcyklar för uthyrning – fyra gånger fler än 2019. Klagomålen har ökat ännu mer, från 43 stycken i juli 2019 till 1 051 stycken i juli 2021.

”Vi är väldigt nära taket på hur många elsparkcyklar staden tål”, säger Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms stad till SVT Nyheter. 

I Danmarks huvudstad Köpenhamn förbjöds elsparkcyklarna från 1 januari, men i Stockholm ser de ut att bli kvar, även om förändringar ser ut att vänta. Dagens industri har kontaktat alla partier i Stockholms kommunfullmäktige huruvida de vill öka, minska eller helt stoppa uthyrningen.

Ska krävas tillstånd

Den styrande koalitionen bestående av M, C, L, KD och MP är positivt inställda till elsparkcyklarna som klimatsmart transportmedel. De vill dock ha färre trafikproblem, och tänker i höst göra uthyrningen tillståndspliktig, skriver Di. 

”Både bolagen och användare av elsparkcyklar har ett stort ansvar att se till att lagar och regler följs och att elsparkcyklarna inte skräpar ner eller stör framkomligheten runt om i staden”, säger finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) till Dagens industri.

“Gjorts baklänges”

Sverigedemokraterna tycker att det är sent påtänkt.

”Regelverk och förutsättningar för handhavandet borde ha föregått införandet. Här har allt gjorts baklänges med stora problem som följd”, säger Peter Wallmark, ledamot och gruppledare (SD).

ANNONS

Även vänsteroppositionen är kritiska. S vill att företagen ska kallas till möte med polisen, V öppnar för totalförbud och Fi pekar på farorna för fotgängare med funktionsnedsättningar, skriver Di. 

Läs partiernas fullständiga svar hos Dagens industri. 

Läs mer: Köpenhamn förbjöd elsparkcyklar: ”Var alldeles för rörigt”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS