Facebooks vd Mark Zuckerberg har i en debattartikel skrivit om bolagets affärsmodell. Den har fått utstå kritik för att det rapporteras att man säljer människors data till annonsörer, men detta stämmer inte enligt Zuckerberg eftersom man saknar ekonomiska skäl för det.
Zuckerberg slår tillbaka mot kritiken
Mest läst i kategorin
”I själva verket skulle försäljning av människors information till annonsörer vara kontraproduktivt för våra affärsintressen eftersom det skulle reducera det unika värdet av våra tjänster för annonsörerna. Vi har starka incitament att skydda människors information från att bli tillgänglig för någon annan”, skriver Zuckerberg.
Han medger att affärsmodellen kan tyckas komplex när man arbetar separat med annonsörer för att visa relevanta annonser till användaren.
”Den här affärsmodellen kan kännas långt från transparent och vi har alla en inneboende misstro mot system som vi inte förstår”, skriver Zuckerberg.
Men enligt Facebook-chefen har affärsmodellen också tydliga fördelar, särskilt då det handlar om en gratistjänst som småföretag kan dra nytta av den.
”Det finns över 90 miljoner småföretag på Facebook och de utgör en stor del av vår verksamhet. De flesta har inte råd att betala för tv-annonser eller annonstavlor men har nu möjlighet att använda samma verktyg som tidigare endast var tillgängliga för stora företag. Det här skapar enorma möjligheter, eftersom det är småföretag som skapar majoriteten av jobben och tillväxten i världen”, skriver Zuckerberg.