Kinesiska Xiaomi har gått om Apple på smartphone-marknaden. Nu siktar de på att också ta sig förbi Samsung och bli störst i världen.
Xiaomi går om Apple på smartphone-marknaden
Mest läst i kategorin
Företaget hade under det andra kvartalet 17 procent av marknaden räknat på global frakt av mobiltelefoner, efter sydkoreanska Samsung som hade 19 procent av marknaden men före amerikanska Apple på 14 procent, enligt en ny rapport från analysföretaget Canalys, skriver CNBC.
“Xiaomi utökar sin utrikesverksamhet i snabb takt”, säger Canalys forskningschef Ben Stanton i ett pressmeddelande.
Ska slå sig in på premiummarknaden
Xiaomi höjde sin export till Sydamerika med 300 procent och till Europa med 50 procent. Den kinesiska smartphone-tillverkaren hade tillväxt på 83 procent räknat i global frakt, jämfört med 15 procent för Samsung och 1 procent för Apple. Canalys noterade också att Xiaomis telefoner fortsatt är 75 procent billigare än Apples i snitt.
Men företaget satsar också på att slå sig in på premiummarknaden. Den nya telefonen Mi 11 Ultra kostar 5999 yuan, motsvarande strax över 8 000 kronor. Det gör telefonen till en direkt konkurrent till Apples Iphones och Samsungs Galaxy-telefoner. De har också lanserat sin första vikbara telefon Mi Mix Fold för 9999 yuan, motsvarande 13 400 kronor.
Konkurrensen är hård: Två andra kinesiska smartphonetillverkare, Oppo och Vivo, försöker också slå sig in på premiummarknaden.
“Det kommer att bli en tuff kamp, med Oppo och Vivo som delar samma mål, och båda är villiga att spendera stort på marknadsföring för att bygga sina varumärken på ett sätt som Xiaomi inte gör”, säger Ben Stanton.
Tjänat på Huaweis fall
Xiaomi, Oppo och Vivo har alla tjänat på Huaweis problem. De var tidigare världen största mobiltelefontillverkare, men sanktioner från USA klippte av Huaweis försörjningskedjor för bland annat mjukvara och mikrochip, vilket fick försäljningen att störtdyka.
“Alla leverantörer kämpar hårt för att säkra komponentförsörjningen på grund av den globala bristen, men Xiaomi har redan siktat in sig på nästa pris: att ersätta Samsung som världens största leverantör”, säger Ben Stanton på Canalys.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.