Whim är allt-i-ett-appen för stadsmänniskan som tröttnar på att leta runt efter transport. I stället för att byta mellan appar för att hitta bästa alternativet är det nu en one-stop-app som sköter om det.
Whim – finska appen som siktar på att slå ut bilägande
Mest läst i kategorin
Sampo Hietanen är vd för finska startupen MaaS Global. Företaget har utvecklat appen Whim, en förenkling av transportdjungeln som stadsmänniskor ofta går vilse i. Snabbast med buss eller tåg? Taxi, cykel, eller e-sparkcykel?
“Whims mål är att tävla mot bilägarskap”, säger Sampo Hietanen. “Om vi kan övertyga bilägare att hänga upp nyckeln och i stället använda appen skulle miljöpåverkan minska enormt mycket.”
Persontransporter miljöbov
Internationella energirådet (IEA) säger att transporter svarar för 24 procent av koldioxidutsläppen globalt, och det mesta kommer från persontransporter.
Appen finns i mer än tio städer i Europa och Asien, och användarna får tillgång till information om taxi, bussar, cyklar, e-sparkcyklar och hyrbilar.
Hietanen säger till CNN att han förstås inser att det inte är en enkel sak att få folk att ställa bilen för gott. Om Whim ska lyckas måste det bli bekvämare och billigare för kunderna att använda appen än att ha egen bil.
“Bilen står för frihet och rörlighet, även om stadsfolk knappt använder den”, säger Sampo Hietanen. “Den står ändå parkerad hemma, som ett slags frihetsförsäkring”.
Använder helst lättviktare
Whim erbjuder hyrbilar och taxi av konkurrensskäl, men det verkar som om användarna hellre väljer att åka kommunalt, eller med delade lättviktsalternativ som cykel och e-sparkcykel.
Det finns olika betalningsalternativ, pay-as-you-go och en 30-dagarsbiljett (i Helsingfors, där appen är etablerad, kostar den motsvarande 620 kronor), och då ingår obegränsat åkande kommunalt och korta taxiturer. På biljetten går också att hyra bil från 550 kronor per dag.
Städer som Helsingfors, där det finns ett väl utvecklat system för alternativ till bilkörning, är inte normen, och det kan vara svårt för en app som Whim att etablera sig i en stad utan kommunalt transportnät och där det finns många taxi- och hyrbilar. Det anser Maria Kamargianni, docent i transport och energi på University College i London.
Hon säger att appar som Whim är det första steget mot att locka människor ifrån bilägande, och att det är troligt att tillgången till alternativa transporter kommer att förbättras allt eftersom marknaden mognar.
Forskningsföretaget MarketsandMarkets förutspår att sektorn kommer att växa från 2020 års drygt 38 miljarder kronor till mer än 600 miljarder år 2030.
Läs även: Voi går miste om avtal värt 400 miljoner
Läs även: Snabbleveranser – ny våg av konkurrenter till ICA och Axfood
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.