Volvos fabrik i Göteborg jobbar för högtryck med att producera skyddsvisir till sjukhus och äldrevården. Totalt ska 18.000 visir ut till Västra Götalands-regionen. Detta skriver EFN Ekonomikanalen i ett pressmeddelande.
Volvo skottar iväg coronavisir till Göteborg
Mest läst i kategorin
Allt fler företag väljer att fokusera på att stötta sjukvården med att tillverka utrustning som fattas. EFN Ekonomikanalen har träffat permitterad Volvopersonal som valt att producera skyddsvisir och ett ideellt nätverk som både 3D-printar och distribuerar visir.
Volvos fabrik i Göteborg ekar inte tomt trots permittering av personal. Volvoanställda har i stor utsträckning valt att ansluta sig till att frivilligt tillverka och donera skyddsvisir till Västra Götalandsregionen.
Jenny Westermark, kundanpassningsansvarig på Volvo, berättar att de räknar med att leverera 18 000 visir som Volvo sedan donerar till Västra Götalandsregionen. De skapar ungefär 1 400 skyddsvisir per skift. Intresset för att bidra har varit enormt.
”När vi lade ut detta på vår hemsida fick vi en anmälan i minuten”, säger Jenny Westermark.
Volvoanställda är inte ensamma om att frivilligt stötta sjukvården genom att producera skyddsvisir. Fredrik Säfsten driver tillsammans med ett nätverk av 3D-skrivarentusiaster en mindre fabrik och logistikcenter för att tillverka och distribuera visiren.
De skriver ut en båge i plast där ett overhead-blad fästs. Tillsammans blir de ett visir som sjukvårdspersonal kan använda för att minska smittspridningen av corona. Skyddsvisiren har framförallt gått till Göteborgs stad.
”Några av de som först visade intresse var Göteborgs stad och de bågarna har gått till hemtjänsten, äldrevårdsomsorgen och sjukhem. Det känns jättebra för det är ju direkta riskgrupper”, säger Fredrik Säfsten, som till vardags arbetar på företaget Plejd.
Göteborgs stad har hittills tagit emot drygt hälften av de totalt 8 000 visir som tillverkats. Trots det verkar behovet av skyddsutrustning fortfarande vara stort.
”Det är helt omättligt. Vi kommer inte vara i närheten att fylla behovet ens i närområdet tyvärr”, säger Fredrik Säfsten.