Jättelika fraktfartyg drivna av segel i form av stålvingar? Verklighet i slutet av 2020-talet. Just nu testas en prototyp hos Volvo Cars.
Volvo testar framtidens fraktmetod
Mest läst i kategorin
Den legendariske seglaren Pelle Petterson vann kungapokalen i segling fyra gånger, tog ett OS-brons i starbåt 1964 och ett OS-silver 1972 samt ett VM-guld 1969.
Han var dessutom drivande i två av Sveriges America´s Cup-satsningar.
Vid sidan av det är han en lika stor legendar inom båtdesign. Pelle Petterson har ritat ett stort antal båtar och så här långt har fler än 85 000 båtar tillverkats efter hans ritningar.
Ändå är det för många ett helt annat sammanhang som gjort Pelle P till legendar.
Han designade nämligen Volvos kanske mest ikoniska bil, sportmodellen Volvo P1800.
Har skapat prototyp
Nu kommer ett nytt samarbete som knyter samman Volvo och havet. Det gäller jättefraktfartyg som drivs av vind.
Redarjätten Wallenius har skapat prototypen till ett stort fraktfartyg, som nästan helt kan drivas av vind, skriver GP.
Men det är ett rejält steg från fritidsbåten i skärgården till det här fartyget – det som motsvarar seglen är massiva, 40 meter höga och väger 150 ton styck.
Wallenius Maritime och dess dotterbolag Oceanbird vill bygga fraktfartyg med 40 meter höga ”segel” i form av stålvingar som driver fartygen framåt.
Modellen talar om ett 217 meter långt fartyg, till 90 procent drivet av vind och med kapacitet att frakta 7 000 personbilar och lastbilar.
Testar hos Volvo
Nu testar Wallenius tekniken i Volvo Cars (börskurs Volvo Car) vindtunnel. En modell testas där samtidigt som två prototyper av vingseglen byggs i fullt format.
Projektet har 15 år på nacken när det nu tar avgörande steg framåt.
”Vi har jobbat med det här sedan 2009 och testat olika typer av framdrift. Alltifrån roterande cylindrar, drakar som skickas upp i luften – och andra har även testat mjuka segel, alltså gamla fartygssegel i moderna varianter. Men vi har fastnat för de här hårda vingarna”, säger projektledaren Carl Fagergren hos GP.
”De här ska kunna sitta uppe under hela fartygets livslängd, 30 år. Själva fartyget är strömlinjeformat för att få bättre aerodynamik”.
”En av världens största”
För att testa teknik och aerodynamik arbetar Wallenius och Oceanbird nu ihop med forskningsinstitutet Rise, KTH och Volvo Cars.
Det man nu testar är en fem meter lång modell, byggd av Rise.
”Vi testar den hos Volvo Cars för att deras vindtunnel är en av världens största och mest avancerade”, säger Carl Fagergren.
I drift slutet av 2020-talet
Ambitionen är sätta prototyper av vingseglen på ett riktigt fartyg under 2025. Om även det fungerar enligt plan, startar man upphandlingen av ett eller två fartyg med sex vingar i vad som beskrivs som en ”mångmiljardinvestering”.
Därefter ska de nya, vinddrivna fraktfartygen kunna börja trafikera Atlanten och Stilla havet mot slutet av 2020-talet.
“För dyrt med havsbaserad vindkraft”. Dagens PS
Ingen vill bygga dansk vindkraft. Dagens PS
Regeringens nej till vindkraft hotar Sveriges elförsörjning. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.