Bygget skulle varit i gång redan i år men sköts upp till 2025. Nu ska Volvo återigen revidera tidsplanen för sin batterifabrik i Mariestad.
Volvo fryser planer på batterifabrik
Mest läst i kategorin
Krisen är total hos Northvolt, där alltmer intensiva rykten talar om en trolig konkurs. Men Northvolt är inte ensamt om att drabbas.
Nu lämnar även Volvo besked om att man skjuter på planerna på en batterifabrik i Mariestad.
I augusti skickade Volvo en ansökan till mark- och miljödomstolen. Där ansökte man om en byggnadsdom, med vilken man skulle kunna börja bygga sin batterifabrik i Mariestad redan våren 2025, skriver MT.
Minst sju år
Volvo-koncernen räknade med att bygget av den nya batterifabriken skulle ta minst sju år.
Därför behövde man starta tidigare, redan nästa vår, förklarade fordonsföretaget i ansökan om miljötillstånd till mark- och miljödomstolen i Vänersborg.
Men det går snabbt ibland, inte minst när det lutar utför. En månad senare säger nu Volvo att man ska ”se över tidsplanen” för batterifabriken.
Eftersom efterfrågan viker kan produktionsstarten i stället flyttas fram, rapporterar lokaltidningen.
”Tillverkningsstarten måste matcha efterfrågan från kunder”, är beskedet nu från Jörgen Gustafsson, kommunikationsansvarig hos Volvo i Mariestad.
Skulle ha startat
Det har gått två år sedan Volvo först presenterade sin satsning på en fabrik i Mariestad för att tillverka battericeller.
Då var målet att starta bygget 2024, ha produktionen i gång 2028 och full aktivitet två år senare.
Sedan dess har byggstarten flyttats till 2025 och nu kommer alltså beskedet att ytterligare ”justeringar” kan ske.
”Vi kommer att göra en översyn av tidsplanen. Vi måste matcha produktionsstarten med efterfrågan”, säger Jörgen Gustafsson.
”Den ökar inte som vi skulle vilja”, konstaterar han.
”Vår analys är att omställningen i samhället går långsammare än vad vi räknat med”.
”Ingen tvekan”
Volvo hävdar att satsningen i sig inte är i fara.
”Det finns ingen tvekan i att Mariestadsfabriken är en del av vår strategi. Det har inte ändrat på sig. Det som kan ändra sig är hastigheten i planen”, hävdar Gustafsson.
Volvo kan i dag inte ge besked om när översynen av tidsplanen ska vara klar.
Läs även:
Ingen beredd hjälpa Northvolt. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.