Dagens PS

Volkswagen utvecklar eldriven autonom flygfarkost

Volkswagen Group China har utvecklat en prototyp för urban luftmobilitet, en eldriven så kallad VTOL som fått namnet V.MO. I framtiden ska den autonomt kunna flyga fyra passagerare
Volkswagen Group China har utvecklat en prototyp för urban luftmobilitet, en eldriven så kallad VTOL som fått namnet V.MO. I framtiden ska den autonomt kunna flyga fyra passagerare. (Foto: Wolksvagen)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 08 aug. 2022Publicerad: 08 aug. 2022

En eldriven farkost som kan flyga fyra passagerare 200 kilometer utan pilot håller på att utvecklats av Volkswagen i Kina.

ANNONS
ANNONS

En så kallad VTOL, en farkost som kan starta och landa vertikalt, har utvecklats av Volkswagen Group China. Urban mobilitet i luften kommer bli ett nyckelmarknadssegment och koncernens Vertical Mobility-projekt i Kina utvecklar ett koncept som till en början riktar sig till förmögna, teknikkunniga kineser.

Urban luftmobilitet är en snabbt växande marknad vars syfte är att utnyttja luftrummet för kort- och medeldistansförbindelser, särskilt i stora och mellanstora städer. I Kina, med sina överbelastade megastäder, kommer luftmobilitet i framtiden bli betydande för stads- och intercitytransporter.

Den första prototypen

Efter mycket forskning, utveckling och konceptuellt arbete har Volkswagens projektgrupp nu utvecklat den första valideringsmodellen, kallad V.MO, det är en första prototyp och den har fått smeknamnet Flying Tiger.

“Vårt långsiktiga mål är att industrialisera detta koncept och, likt en ‘Flying Tiger’, bryta ny mark på denna framväxande nya mobilitetsmarknad som utvecklas snabbt”, säger Volkswagen Group Chinas vd Stephan Wöllenstein i ett pressmeddelande.

Testflygningar i år och nästa år

Konceptet för prototypen bygger på befintliga lösningar inom batteriteknik och autonom körning. Prototypen är 11,2 meter lång och har ett vingspann på 10,6 meter, åtta rotorer för vertikal take off och två propellrar för horisontell flygning. Senare i år ska flera flygtester genomföras.

Ytterligare testflygningar kommer göras med en förbättrad prototyp till sensommaren 2023. Den framtida versionen av farkosten ska kunna flyga 200 kilometer med fyra passagerare samt bagage.

Team med unga kinesiska experter

ANNONS

“Genom detta pilotprojekt tar vi Volkswagens långa tradition av precisionsteknik, design och innovation till nästa nivå genom att utveckla en premiumprodukt som kommer att tillgodose våra framtida tekniskt kunniga kinesiska kunders vertikala mobilitetsbehov”, säger Stephan Wöllenstein i pressmeddelandet.

Han säger vidare att bolagets unga team av kinesiska experter startade från början och arbetar med nya designkoncept och material samtidigt som de utvecklar nya säkerhetsstandarder samt att lanseringen av V.MO är den första av många milstolpar på Volkswagens resa mot stadsflyg,

Volkswagens Vertical Mobility-projekt i Kina kräver innovativt och tvärvetenskapligt tänkande och teamet av unga experter har fått stöd av kinesiska partners, som Hunan Sunward Technology, ett dotterbolag till den Hunan-baserade tillverkningskoncernen Sunward, som är specialiserad på utveckling av flygprodukter och marknadsledande inom industrin för lätta sportflygplan.

Intresserad av ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Ny europeisk allians för hållbara flygsatsningar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]